De visie van Mondiaal FNV

De collega’s in Latijns-Amerika, Afrika, Midden-Oosten en Azië hebben ons harder nodig dan ooit. Zij kunnen een sociaal vangnet juist nu goed gebruiken. Net als afspraken over veilig werken. Hoe gaan we om met de gevolgen van de Coronacrisis voor onze partners en collega's wereldwijd?

Kledingarbeidster in Ethiopië aan het werk achter de naaimachine

We ontvangen berichten uit de verschillende werelddelen, bijvoorbeeld over de kledingproductie in Zuidoost-Azië. De wereldwijde uitbraak van het coronavirus vertraagt de economie en schrapt duizenden banen in de wereldwijde toeleveringsketen. Cambodja en Myanmar behoren tot de meest getroffen landen in deze regio, aldus de internationale sectorbond IndustriALL. Kledingfabrieken gebruiken grondstoffen uit China en sinds de productie in China is gedaald, stoppen veel fabrieken in Cambodja en Myanmar en staat het personeel op straat.

Wat we willen bereiken: Veilig werken en inkomstencompensatie

In deze uitzonderlijke situatie hebben we allemaal, wereldwijd, te maken met de gevolgen. In lijn met ITUC, de International Trade Union Confederation, roepen we samen met onze partners in de getroffen regio’s wereldwijd overheden en bedrijven op om de veiligheid van werknemers te garanderen, door betaald ziekteverlof en doorbetaling als het werk stilligt, bijvoorbeeld.

Weten wat er speelt

Wij staan in direct contact met onze consultants en partners en inventariseren wat de gevolgen van de Coronacrisis zijn voor hen en voor de werknemers in de landen waar we werken. Vakbonden doen wat ze kunnen om veiligheidsmaatregelen, inkomstencompensatie en andere noodzakelijke maatregelen te stimuleren.

Meer weten over hoe we kijken naar productieketens

Lees hier meer over de situatie in de landen waar Mondiaal FNV actief is.