FNV Vakbondsrechtenprijs

Een keer in de twee jaar reikt de FNV de Febe Elizabeth Velásquez Vakbondsrechtenprijs uit aan een vakbondsvertegenwoordiger die zijn of haar werk doet met persoonlijk risico.

De prijs wordt gegeven aan een iemand die zich op bijzondere wijze en vaak met persoonlijk risico heeft ingezet voor de verdediging of bescherming van vakbondsrechten in landen waar de erkenning van mensen- en vakbondsrechten nog veel te wensen overlaat.

"Genuine support and solidarity from the global trade union movement including FNV has given me strength"

(Han Sang-gyun)

Febe Elizabeth Velásquez

De prijs is vernoemd naar de Salvadoraanse vakbondsleidster Febe Elizabeth Velásquez (1962 – 1989) die vermoord werd vanwege haar vakbondsactiviteiten.

Wie zijn de ontvangers van de prijs

2021: Peter Mutasa

FNV-voorzitter Tuur Elzinga reikte op vrijdag 11 juni 2021 de FNV Elizabeth Velasquez Vakbondsrechtenprijs 2021 uit aan de voorzitter van de Zimbabwaanse vakbondskoepel Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU), Peter Mutasa. De uitreiking gebeurde dit jaar online.

Elzinga prees Peters voortdurende inzet voor werknemersrechten. Elzinga: ‘Volgens ITUC behoort Zimbabwe tot de tien slechtste landen voor werkers in de wereld. Jij doet jouw goede werk onder zeer moeilijke omstandigheden. Waarin niet alleen jij, maar ook jouw familie, continue worden bedreigd. We hopen dat deze prijs jou en de andere leiders en leden van ZCTU een steun in de rug zal geven en hopelijk wat bescherming.’ Tevens werd Peter Mutasa uitgenodigd om eind van dit jaar Nederland te bezoeken. Lees meer >

De ontvangers van de prijs tot nu toe

• 2021: Peter Mutasa, voorzitter van de Zimbabwaanse vakbondskoepel Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU).
  • 2019: France Castro, vakbondsbestuurder van de Filippijnse onderwijsbond Alliance of Concerned Teachers (ACT)
  • 2017: Han Sang-gyun, voorzitter vakbondsfederatie KCTU, Zuid-Korea
  • 2015: Sakine Esen Yilmaz en Mehmet Bozgeyik, van onderwijsbond Eğitim Sen, Turkije (AOb)
  • 2013: Said Iqbal, voorzitter van de metaalfederatie FSMPI en later van de vakcentrale  KPSI, Indonesie (IndustriALL)
  • 2011: Irakly Pertriashvili president of the Georgian Trade Union Confederation (GTUC,  Georgia (ITUC)
  • 2009: Hashemyia Muhsin Saadawi, president of the (General Union of Electricity Workers  and Technicians of Irak (ICEM)
  • 2008: Mansour Osanloo, president of the Syndicate of Workers of Tehran and Suburbs Bus  Company (Sherkat-e Vahed), Iran (ITF en FNV Bondgenoten)
  • 2005: Luz Stella Cadena Suarez, voorzitter en oprichter van de dienstenbond in  Floridablanca, Colombia (PSI)
  • 2003: Gift Chimanikire, algemeen secretaris van de Zimbabwaanse Vakbond voor  werknemers in de communicatie, Zimbabwe (UNI/Abvakabo)
  • 2001: Taye Woldesmiate, algemeen secretaris van de Ethiopische Onderwijzersvakbond, Ethiopie. (EI)
  • 1999: Maria Alieva, oprichtster en voorzitster van de Wit Russische federatie van  Werkneemsters, en voorzitster van de Vrije vakbond van Wit-Rusland (ITUC)
  • 1997: Frank Kokori en Milton Dabibi, de algemeen secretarissen van resp. de olie- en gas  werknemersbonden Nupeng en Pengassan, Nigeria (ICEM)
  • 1995: Kim You Mee, bestuurslid  Koreaanse onafhankelijke vakcentrale KCTU en voorzitter Koreaanse Federatie van Ziekenhuispersoneel, Korea  (PSI)
  • 1993 Byron Morales, leider van de vakbond UNSITRAGUA, Guatemala
  • 1992 Jay Naidoo, algemeen secretaris van Cosatu, Zuid-Afrika

Wat betekende de FNV Vakbondsrechtenprijs voor de ontvanger?

2017: Han Sang-gyun

In deze video vertelt Han San-gyun wat de FNV vakbondsrechtenprijs voor hem betekent.

Op 10 mei 2017 reikte FNV voorzitter Han Busker de FNV Vakbondsrechtenprijs uit aan Han Sang-gyu, de voorzitter van de Zuid-Koreaanse vakbondsfederatie KCTU. Han Sang-gyu zat een gevangenisstraf van 3 jaar uit wegens zijn vakbondswerk en is in 2018 vrijgelaten. Lees meer >

Bekijk ook de reacties van eerdere ontvangers van de vakbondsrechtenprijs: