Cijfers over kinderarbeid

Volgens de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) zijn 160 miljoen kinderen wereldwijd slachtoffer van kinderarbeid.

Stijging in het aantal kinderarbeiders

Voor het eerst in twintig jaar is er een stijging in het aantal kinderarbeiders. Tussen 2000 en 2016 daalde het aantal met 94 miljoen, nu is er een stijging van 8,4 miljoen kinderen in de afgelopen vier jaar. 73 Miljoen kinderen verkeren in een gevaarlijke werksituatie. Deze cijfers publiceerden de ILO en UNICEF op de Werelddag tegen kinderarbeid, 10 juni 2021.

Volgens de ILO en UNICEF lopen nog eens miljoenen kinderen het risico om in kinderarbeid te belanden als gevolg van de Covid-19-pandemie.

Vooruitgang in de bestrijding van kinderarbeid wordt geboekt in Azië en de Stille Oceaan, en in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. In Afrika bezuiden de Sahara is zowel het aantal als het percentage kinderen met kinderarbeid gestegen sinds 2012. Er zijn nu meer kinderen die kinderarbeid verrichten in Afrika bezuiden de Sahara dan in de rest van de wereld samen.

Aantal kinderarbeiders per regio

• Afrika ten zuiden van de Sahara 86,8 miljoen
  • Centraal-en Zuid-Azië: 26,3 miljoen
  • Oost- en Zuidoost-Azië: 24,3 miljoen