Vrouwen in de bouw in Rwanda

In Rwanda werkt Mondiaal FNV samen met de bouwvakbond STECOMA. Er zijn toenemende kansen voor vrouwen om aan het werk te komen in de bouwsector maar er zijn wel wat problemen die aangepakt moeten worden, zoals discriminatie en seksuele intimidatie. STECOMA komt op voor de vrouwen die werkzaam zijn in de bouw en verbetert hun positie en arbeidsomstandigheden. Dit gebeurt o.a. door vrouwelijke bouwvakkers die actief zijn voor STECOMA en die vrouwen in de bouw bewustmaken en trainen.

Maak kennis met enkele van deze vrouwen. Wie zijn ze, wat vinden ze van hun werk, hoe beleven ze het vakbondswerk, waar zijn ze trots op?

Fotograaf Jan Banning maakte de foto's, Hope Kabuchu deed de interviews.

Emerthe

“Ik houd van het uitwisselen van ideeën."

Emerthe aan het werk

“Ik houd van het uitwisselen van ideeën."

Francine

“Het helpen van mensen met problemen houdt mij sterk.”

Francine aan het werk

“Het helpen van mensen met problemen houdt mij sterk.”

Agnes aan het werk

Agnes

"Je gebruikt je hersens en energie en ziet onmiddellijk resultaat."

Lees haar verhaal

"Je gebruikt je hersens en energie en ziet onmiddellijk resultaat."

Grace aan het werk

Grace

"De vakbond helpt mij uitdagingen op het werk aan te gaan".

Lees haar verhaal

"De vakbond helpt mij uitdagingen op het werk aan te gaan".

Lees haar verhaal

In Rwanda werkt Mondiaal FNV samen met de bouwvakbond STECOMA. Er zijn toenemende kansen voor vrouwen om aan het werk te komen in de bouwsector maar er zijn wel problemen op de bouwplaats, zoals discriminatie en seksuele intimidatie. STECOMA komt op voor de vrouwen die werkzaam zijn in de bouw en verbetert hun positie en arbeidsomstandigheden op de bouwplaats. Dit gebeurt o.a. door vrouwelijke bouwvakkers.

Bouwvakdagloners krijgen meer en beter werk

Bouwvakdagloners in Rwanda komen aan meer en beter werk omdat ze diploma's kunnen behalen in hun vak na het afleggen van praktijkexamens. De bewijzen van hun kennis en ervaring zorgen er ook voor dat ze meer respect krijgen van werkgevers. Mondiaal FNV steunde deze unieke service van de vakbond, die een wereld van verschil maakt voor de bouwvakkers.

Hoe het werkt zie je in de video.