“Het ELSA-programma is echt uniek”

De Oegandese transportbond AGTWU had veel baat bij het ELSA-programma van Mondiaal FNV. Zo leerde algemeen secretaris Stephen Abima effectiever te onderhandelen, financiële rapportages beter te begrijpen en een digitaal ledensysteem te gaan gebruiken.

Stephen Abima

Foto: Jeroen van Loon – Compass Media

Effectief leidinggeven

De Oegandese transportbond AGTWU heeft 105.000 leden in uiteenlopende sectoren. “Wij hebben vrachtwagenchauffeurs, vliegtuigpersoneel maar ook informele motortaxirijders als leden”, vertelt algemeen secretaris Stephen Abima, die eraan toevoegt dat het uitdagend is om zulke diverse leden allemaal tevreden te houden. Ook binnen de vakbond werken zeer uiteenlopende mensen. “Sommige zijn introvert, andere extravert”, vertelt de 55-jarige vakbondsleider. “Tijdens het ELSA-programma leerde ik hoe effectief leiding te geven aan zulke diverse mensen.”

Tactvolle salarisonderhandelingen

Onderhandelen met uiteenlopende werkgevers kwam tijdens het trainingsprogramma ook uitgebreid aan bod. “We leerden om meer tactvol te zijn waarbij we moeten rekening houden met de culturele achtergrond en persoonlijkheid van werkgevers”, vertelt de vakbondsleider, die regelmatig om de tafel moet met internationale luchtvaartmaatschappijen zoals Emirates, Turkish Airlines, maar ook met Chinese vrachtwagenbedrijven. “Tijdens het ELSA-programma hebben we geleerd dat we met werkgevers moeten proberen om een gemeenschappelijke basis te vinden in plaats van lijnrecht tegenover elkaar te staan, ook als ze eigenlijk niet met ons willen onderhandelen.”

De workshops over Financiën waren ook zeer leerzaam voor Stephen. “Eerder begreep ik eigenlijk niet wat er in financiële audit rapporten van onze vakbond stond als ik die moest bekijken of zelfs moest ondertekenen”, vertelt de secretaris-generaal. Tijdens het ELSA-trainingsprogramma kregen alle deelnemers echter de opdracht om inkomsten, uitgaven en bezittingen van de bond op een rijtje te zetten en leerden hoe ze financiële rapportages moesten lezen. “Nu kan ik volwaardig met onze accountant in gesprek en de bond financieel in de gaten houden en bijsturen.”

Meer inkomstenbronnen

Ook leren de vakbondsleiders tijdens het ELSA-programma dat het belangrijk is voor een vakbond om meerdere inkomstenbronnen te hebben, zodat ze niet enkel afhankelijk zijn van ledeninkomsten. “Wij hebben daarom elf hectare grond gekocht waarop we een rijschool voor vrachtwagenchauffeurs willen beginnen. Zulke scholen zijn er niet veel in Oeganda en zo kunnen we inkomsten maar ook nieuwe leden werven”, vertelt de algemeen secretaris

De transportbond is ook met een digitaal informatiesysteem gaan werken. “Een vakbondsleider uit Tanzania kwam binnen het ELSA-programma ons over hun managementinformatiesysteem vertellen. Vervolgens hielp Mondiaal FNV ons met de aanschaf van apparatuur waardoor we nu lidmaatschapskaarten kunnen maken” vertelt de secretaris-generaal. “Onze leden blijken hier enorme waarde aan te hechten. Ze voelen zich door de kaart ergens bij horen, kunnen zich identificeren als ze met een arbeidsgeschil naar de rechter stappen en gebruiken het zelfs als identiteitsbewijs.”

Eigenaar voelen van het programma

Bovenal is Stephen erg te spreken over de trainingsmethodiek van het ELSA-programma. “Cursussen voor vakbondsleiders in Oeganda zijn dikwijls erg droog en theoretisch”, vertelt de vakbondsleider. “Dit programma was echter zeer interactief waarbij je continue opdrachten moest uitvoeren, zelf onderwerpen mocht aandragen en alle stof gelinkt werd aan de realiteit op de werkvloer” grond”, vertelt de vakbondsleider die zich hierdoor zelf eigenaar voelde van het trainingsprogramma. “Dit maakte het ELSA-programma echt uniek.”

Tekst: Andrea Dijkstra – Compass Media