“Het ELSA-programma heeft mijn leven veranderd”

Barbara was één van de deelnemers van het ELSA-programma van Mondiaal FNV. Dankzij de training leerde ze beter onderhandelen, kreeg ze meer zelfvertrouwen en kan ze zich nu effectiever inzetten voor haar Oegandese vakbond voor de plantage en agrarische sector.

Barbara Badaru

Foto: Jeroen van Loon – Compass Media

Verlegen voor een groep

“Eerder was ik verlegen en durfde nauwelijks voor een groep mensen te spreken”, vertelt de 32-jarige Barbara Badaru van de Oegandese vakbond NUPAW voor plantage- en agrarische werkers. De jonge vakbondsvrouw voelde zich ook niet op haar plek bij de vakbond. “Ik was de enige jongere bij een bond waar verder enkel mensen van middelbare leeftijd of nog ouder werkten”, vertelt de Oegandese.

Training in leiderschap

Via het ELSA-trainingsprogramma, dat wordt georganiseerd en gefinancierd door Mondiaal FNV, kreeg de jonge vakbondsleidster echter veel meer zelfvertrouwen. “We kregen meerdere trainingen over leiderschap maar ook over verschillende typen mensen en hoe je daarmee een effectief team kunt vormen”, vertelt Barbara. “Ik leerde mezelf beter kennen. Ook leerden de trainers mij vaardigheden en gaven mij het vertrouwen dat ik een goede leider kan zijn”, voegt de 32-jarige vakbondsvrouw eraan toe.

De ELSA-training kwam voor Barbara daarbij precies op het juiste moment. In 2019 was ze slachtoffer van een ernstig verkeersongeluk waarbij ze de enige overlevende was in een taxibusje met veertien inzittenden. “Dat ik dit ongeluk overleefde, deed mij beseffen dat ik niet langer verlegen en bang moet zijn maar mij voor de gemeenschap moet gaan inzetten. Het ELSA-programma gaf mij vervolgens de vaardigheden hoe ik dat kon doen.”

Ledenwerving van 8.000 theeplukkers

Met de geleerde kennis en vaardigheden kan Barbara zich nu ook veel beter voor haar vakbond inzetten. Zo vertelt ze trots hoe ze het afgelopen half jaar maar liefst 8000 nieuwe leden heeft geworven op de theeplantages. “Ik durf nu grote groepen theeplukkers toe te spreken waarbij ik hen duidelijk uitleg waarom het belangrijk is om lid te worden van de vakbond. Zonder de ELSA-training had ik dat nooit gekund.”

Ook durft Barbara binnen haar vakbond haar eigen plaats op te eisen en probeert zelfs een cultuuromslag in gang te zetten. Veel vakbonden in Oeganda bestaan uit oude, dikwijls vrij conservatieve medewerkers. Barbara moest bij één van de ELSA-opdrachten echter kritisch naar de financiën kijken. “Ik zag dat we zeer hoge salariskosten hadden doordat we maar liefst 72 mensen in dienst hadden van wie een groot gedeelte eigenlijk weinig deed”, vertelt de jonge vakbondsleider die tevens secretaris is van het Jongerencommissie van de Oegandese vakbondscentrale NOTU.

Jonge werknemers aannemen

Het lukte de vakbondsvrouw om de leiding te overtuigen om de vakbond te verjongen. Zo werden oudere, minder actieve, werknemers begeleid in het vinden van meer passend werk. Voor specifieke functies zoals ICT’er nam de bond juist nieuwe mensen aan waarbij Barbara het management ervan overtuigde om jongeren aan te nemen. Zeven van de nu nog maar 57 werknemers zijn hierdoor inmiddels onder de 35 jaar.

Win-win situatie bij salarisonderhandelingen

Omdat de algemeen secretaris van de plantage vakbond onder de indruk is van Barbara’s nieuwe kennis, begint hij haar meer verantwoordelijkheden te geven. “Ik vertelde mijn baas dat we salarisonderhandelingen anders moesten aanpakken. Eerder stelden we ons altijd agressief en bozig op. Maar tijdens de ELSA-training leerden we dat je werkgevers met respect moet behandelen, je ook over secundaire arbeidsvoorwaarden moet praten zodat je voor je leden meer uit de onderhandelingen kunt halen en je moet proberen om er een win-win situatie van te maken. Bij recente onderhandelingen mocht Barbara mee en kon actief onderhandelen. “We sleepten er een baanbrekende 9 procent loonsverhoging uit”, vertelt Barbara trots die zeker weet dat dit dankzij de tijdens het ELSA-programma geleerde lessen komt.

Barbara is dolblij dat ze het ELSA-programma heeft mogen doorlopen. “Het heeft mijn leven veranderd”, vertelt de vakbondsvrouw die stelt dat ze de cultuuromslag anders niet bij haar vakbond had durven aanzwengelen. “Dankzij de opgedane kennis en mijn gegroeide zelfvertrouwen weet ik nu dat ik bij de vakbond toch op de juiste plek ben.”

Tekst: Andrea Dijkstra – Compass Media