"Het ELSA-programma booste mijn zelfvertrouwen"

Jane Katusabe is dolblij dat ze kon deelnemen aan het ELSA-programma van Mondiaal FNV. “Het gaf me kennis en zelfvertrouwen waardoor ik binnen mijn vakbond nu serieus wordt genomen, dingen durf te veranderen en zelfs verkozen ben in de jongerencommissie van onze wereldwijde vakbondsorganisatie.”

Jane Katusabe

Foto: Petra Bosse

Niet serieus genomen

Veel vakbonden in Oeganda worden nog altijd gedomineerd door mannen van middelbare leeftijd en vaak nog ouder. Zo ook de Oegandese vakbond voor werknemers in de Hotel, Voedsel, Toerisme en Supermarktbranche (HTS-Union). “Ik was één van de weinige jonge vrouwen en voelde me hierdoor niet serieus genomen”, vertelt de 30-jarige Jane Katusabe die eerder administratief assistent was. “Ik vond mijn werk hierdoor erg uitdagend.”

Veilige sfeer

Het ELSA-programma bracht hier echter grote verandering in. “In één-op-één gesprekken creëerden de trainers een veilige sfeer waarbinnen ik vrijuit durfde te praten over de uitdagingen waar ik tegenaan liep”, vertelt Jane. Ook leerde de Oegandese hoe ze stap voor stap haar vakbond beter kon organiseren en professionaliseren. “Hierdoor begon ik sterker in mijn schoenen te staan.”

Dankzij haar toegenomen zelfvertrouwen durfde Jane om collega’s meer op hun verantwoordelijkheden aan te spreken. “Ik leerde bij het ELSA-programma om duidelijker te communiceren en niet bang te zijn om feedback te geven.” Ook deelde Jane de geleerde lessen met haar algemeen secretaris die haar serieuzer begon te nemen. “Hij delegeerde meer taken en promoveerde mij een half jaar terug tot onderzoeks-, data- en documentatiemanager.”

Het belang van een managementinformatiesysteem

Tijdens het ELSA-programma leerde Jane ook over het belang van een managementinformatiesysteem. “Een vakbondsman uit Tanzania legde ons uit hoe het digitale systeem hen helpt bij het zicht houden op hun leden, het bijhouden van betalingen en bij hun algehele financiële administratie.” Samen met Mondiaal FNV lukte het Jane om een dergelijk digitaal systeem ook binnen haar vakbond te implementeren.

“Dit systeem helpt ons nu enorm om onze vakbond verder te professionaliseren”, vertelt de jonge vakbondsleider. “Zo helpt het ons bij rapportages maar ook bij het maken van professionele lidmaatschapspasjes waar onze leden ontzettend blij mee zijn.”

Financiële rapportages

Ook begreep Jane eerder niet veel van financiële rapportages. “Bij het ELSA-programma leerden we echter hoe je bijvoorbeeld een balans en andere financiële publicaties kunt begrijpen. Dat helpt mij nu enorm in mijn werk.”

Dankzij haar toegenomen zelfvertrouwen durfde Jane zich zelfs verkiesbaar te stellen als Oost-Afrika vertegenwoordiger bij de pan-Afrikaanse tak van UNI, de wereldwijde vakbondsorganisatie voor de dienstensector. “Het is fantastisch om nu vertegenwoordiger te zijn van een internationale vakbondsorganisatie”, vertelt de jonge vakbondsvrouw. Zo mocht ze onlangs nog naar een training in buurland Rwanda. “Ik kan hierdoor meer invloed uitoefenen maar ook ontzettend veel leren van mijn internationale collega’s.”

Tekst: Andrea Dijkstra – Compass Media