Geschiedenis

"Collega's Wereldwijd": een kloek boek over 40 jaar internationale vakbondssolidariteit

Hun strijd, onze strijd, internationaaaaaaaale solidariteit! Al meer dan veertig jaar zet de Nederlandse vakbeweging zich in voor collega's elders in de wereld. Die vier decennia staan beschreven in het boek "Collega's Wereldwijd. Veertig jaar internationale vakbondssolidariteit", geschreven door Roeland Muskens. Het boek is op 31 oktober 2015 verschenen.

01-11-2015

Voorkant boek Collega's Wereldwijd. 40 jaar internationale vakbondssolidariteit

FNV’ers waren solidair met Chili; boycotten de Apartheid; hielpen vrouwen in India bij het opzetten van een eigen bond; steunden de Braziliaanse vakbondleider Lula; staken de Poolse electricien Lech Walesa en zijn Solidarnosc een hart onder de riem; bevochten kinderarbeid; streden tegen ‘foute’ multinationals; eisten ‘schone’ kleren; protesteerden tegen schendingen van vakbondsrechten; hielpen bij het opzetten van eerlijke handel; schreven brieven voor (en aan) gevangen vakbondsleiders. De lijst is eindeloos.

Dit boek belicht de achtergrond van deze strijd, en presenteert vooral een groot aantal voorbeelden van de solidariteit tussen werkende mensen hier en collega’s ver weg.

Olifant en mug

‘Duwen tegen de kont van een olifant’, zegt ex-FNV voorzitter Lodewijk de Waal hierover. Moeizaam werk, maar beetje bij beetje krijgen we het beest wel in beweging. Misschien komt een betere vergelijking wel van Wellington Chibebe, een Afrikaanse partner van de FNV. Chibebe zegt: ‘Als je denkt dat je te nietig bent om verschil te maken, dan heb je nooit de nacht doorgebracht met een mug.’

Een boek waar je hart van open gaat - Jan Pronk in het voorwoord van ‘Collega’s Wereldwijd'.

Een kloek boek volgens FNV-voorzitter Ton Heerts.

Vanaf 1975 werd het Nederlandse medefinancieringsstelsel geopend voor de vakbeweging en kon de steun aan vakbonden in ontwikkelingslanden worden uitgebreid. Het veertigjarig jubilieum dit jaar van de vakbondsmedefinanciering was aanleiding voor het schrijven van het boek 'Collega's Wereldwijd. Veertig jaar internationale vakbondssolidariteit'.

Het boek is geschreven door Roeland Muskens en is verschenen bij LM Publishers.

Bestellen

Wilt u het boek bestellen? Dan kan via de uitgever LM Publishers. FNV-leden krijgen korting en betalen 15 euro inclusief verzendkosten.

Word je donateur van Mondiaal FNV, dan krijg je het boek gratis toegestuurd.
Ja, ik wil donateur worden van Mondiaal FNV