Zij maken jouw boeket rozen

Door Redactie 20 september 2023

Goede kans dat het boeket rozen dat je koopt of krijgt uit Oeganda komt. Oeganda is de op vier na grootste Afrikaan¬se bloemenexporteur en exporteert voor 22 miljoen euro per jaar naar Nederland. Dat is bijna 85% van de gehele bloemenexport uit Oeganda. Beatrice, Eunice, Rebecca en Sophia werken bij een grote rozenkweker en -exporteur en zijn vakbondsleider. Wat is hun verhaal?

Beatrice werkt als kwaliteitscontroleur en is vakobndsleider

Beatrice aan het werk. Foto: Jan Banning

Vier verhalen

Beatrice, Eunice, Rebecca en Sophia werken bij Rosebud, de grootste rozenteler en -exporteur in Oeganda, waar de meeste van de 1700 werknemers vrouwen en jongeren zijn. Rosebud exporteert bijna 100% van zijn rozen naar Nederland. Ze zijn actief voor de bloemenvakbond UHISPAWU. Maak kennis met ze. Hoe vinden ze hun werk, het vakbondswerk, waar zijn ze trots op?

Lees hun verhalen

Fotograaf Jan Banning maakte de foto's, Hope Kabuchu deed de interviews voor deze portretten.