Veiligheidscrisis in scheepssloperijen in Bangladesh duurt voort

Door Redactie 06 juni 2019

Dit jaar verloren ten minste al 8 werknemers door ongevallen op scheepssloperijen in Bangladesh het leven. Zo’n 35 werknemers zijn gewond geraakt. Het aantal doden sinds 2017 ligt rond de 47, zo meldt de internationale sectorbond IndustriALL. De reeks recente ongelukken wijzen op een massale veiligheidscrisis in de scheepssloperij-sector in Bangladesh.

Schip op scheepssloopwerf. Foto IndustriALL

IndustriALL geeft het volgende overzicht van 2019

• 5 scheepsslopers zijn gewond geraakt tijdens een brand op 28 mei in de Golden Iron scheepssloperij. 2 werknemers zijn met ernstige brandwonden opgenomen in een ziekenhuis
  • 1 werknemer stierf op 20 mei door elektrocutie op de scheepswerf Bhatiari Steel
  • Op 15 mei ontplofte een gascilinder, waardoor brand uitbrak op de Mahinur scheepssloperij in Sitakund, waarbij 2 werknemers werden gedood. 4 scheepsslopers raakten gewond en moesten naar het ziekenhuis. Op het moment van het ongeluk werkten 70 tot 80 scheepsslopers op de werf
  • 1 werknemer stierf op 26 februari op de Habib Steel werf
  • Door een explosie van een olietank op de Sagorika scheepswerf op 18 februari werden 2 werknemers gedood
  • 1 werknemer verloor het leven op de SS Confidence werf op 28 februari.

Gebrek aan veiligheid op alle vlak

IndustriALL noemt als belangrijkste oorzaken de nalatigheid van werkgevers, in combinatie met slechte inspecties, een gebrek aan implementatie van veiligheidsmaatregelen door autoriteiten, ondeugdelijke training in het veilig slopen van schepen en werknemers die geen geschikte beschermende uitrusting krijgen.

Internationale conventie ratificeren

Kan Matsuzaki, directeur van de sector scheepssloperijen bij IndustriALL, zegt: “De nalatigheid van werkgevers en overheidsfunctionarissen leidt tot frequente ongelukken. De Bangladesh Ship Recycling Act van 2018 dient strikt te worden uitgevoerd. We herhalen onze eis dat de Bengaalse regering sneller moet handelen om de internationale conventie van Hong Kong voor veilig en milieuvriendelijk recyclen van schepen te ratificeren en implementeren.”

Protesten tegen de ongevallen

“Het is onaanvaardbaar dat het leven van scheepsslopers in gevaar wordt gebracht”, zegt Apoorva Kaiwar, directeur van de regio Zuid-Azië van IndustriALL. Hij roept de werkgevers en de overheid op ervoor te zorgen dat de juiste veiligheidsmaatregelen worden genomen. De IndustriALL-gelieerde vakbonden BMF en BMCGWF kwamen op 19 mei samen met leden van Ship Breaking Workers Trade Union Forum (SBWTUF) in Chittagong. Ze protesteerden tegen de ongevallen en eisten verbeterde veiligheidsmaatregelen en passende training voor werknemers in de scheepssloperijen.

Mondiaal FNV werkt aan veiliger maken scheepssloop

Mondiaal FNV werkt samen met IndustriALL aan het veiliger maken van het werk van scheepsslopers in Bangladesh, India en Pakistan. Met al goede resultaten in India. Lees meer.

Bron:
IndustriALL : Safety crisis in Bangladesh shipbreaking yards continues