Dit jaar verloren ten minste al 8 werknemers door ongevallen op scheepssloperijen in Bangladesh het leven. Zo’n 35 werknemers zijn gewond geraakt. Het aantal doden sinds 2017 ligt rond de 47, zo meldt de internationale sectorbond IndustriALL. De reeks recente ongelukken wijzen op een massale veiligheidscrisis in de scheepssloperij-sector in Bangladesh.
IndustriALL noemt als belangrijkste oorzaken de nalatigheid van werkgevers, in combinatie met slechte inspecties, een gebrek aan implementatie van veiligheidsmaatregelen door autoriteiten, ondeugdelijke training in het veilig slopen van schepen en werknemers die geen geschikte beschermende uitrusting krijgen.
Kan Matsuzaki, directeur van de sector scheepssloperijen bij IndustriALL, zegt: “De nalatigheid van werkgevers en overheidsfunctionarissen leidt tot frequente ongelukken. De Bangladesh Ship Recycling Act van 2018 dient strikt te worden uitgevoerd. We herhalen onze eis dat de Bengaalse regering sneller moet handelen om de internationale conventie van Hong Kong voor veilig en milieuvriendelijk recyclen van schepen te ratificeren en implementeren.”
“Het is onaanvaardbaar dat het leven van scheepsslopers in gevaar wordt gebracht”, zegt Apoorva Kaiwar, directeur van de regio Zuid-Azië van IndustriALL. Hij roept de werkgevers en de overheid op ervoor te zorgen dat de juiste veiligheidsmaatregelen worden genomen. De IndustriALL-gelieerde vakbonden BMF en BMCGWF kwamen op 19 mei samen met leden van Ship Breaking Workers Trade Union Forum (SBWTUF) in Chittagong. Ze protesteerden tegen de ongevallen en eisten verbeterde veiligheidsmaatregelen en passende training voor werknemers in de scheepssloperijen.
Mondiaal FNV werkt samen met IndustriALL aan het veiliger maken van het werk van scheepsslopers in Bangladesh, India en Pakistan. Met al goede resultaten in India. Lees meer.
Bron:
IndustriALL : Safety crisis in Bangladesh shipbreaking yards continues