Vrouwenrechten en gewetensgevangenen centraal op 8 maart

Door Redactie 5 maart 2020

De internationale vrouwendag op 8 maart is voor de internationale sectorbond IndustriALL aanleiding om in te zoomen op de ILO-conventie 190 tegen geweld en intimidatie op de werkvloer. In Nederland zullen de FNV-vrouwen met protestborden ook aandacht vragen voor de vele vrouwen die wereldwijd in de gevangenis zitten, omdat ze anders denken dan hun regime.

button met tekst: 'Women's rights are human rights'

In Amsterdam vindt op 8 maart om 13 uur een demonstratie vanaf de Dam plaats, waaraan vrouwen van FNV-werkgroepen internationale samenwerking aan deelnemen, evenals leden van het Netwerk Vrouwen FNV. Daar wordt onder meer aandacht gevraagd voor zogenoemde gewetensgevangenen: vrouwen die in de gevangenis zitten omdat ze anders zijn of anders denken dan de autoriteiten. Een van de organisatoren is FNV-kaderlid Roya Moayyed, zelf uit Iran gevlucht vanwege de politieke situatie. “Er zitten wereldwijd zoveel vrouwen vast omdat ze politiek actief zijn of tot de groep lhbti’ers horen. In Iran, Rusland, Saoedi ArabiĆ«, Turkije, om maar een paar landen te noemen. Voor hen willen we aandacht vragen.”

The Right to Resist

Moayyed is op dit moment bezig om protestborden te laten printen. ‘Iedereen heeft The Right to Resist’ staat er boven een tekening van een vrouw achter tralies. Daaronder: ‘FNV steunt gewetensbezwaarde vrouwen in gevangenissen wereldwijd.’ “Dit is niet het hoofdthema”, verduidelijkt Moayyed, “want we demonstreren ook voor gelijk loon voor gelijk werk en tegen seksuele intimidatie. Maar het recht op verzet is eveneens belangrijk. In Iran zijn onlangs weer honderden vrouwen opgepakt omdat ze ageerden tegen de verplichte hoofddoek. Vroeger waren het vooral mannen die in de oppositie zaten en vervolgd werden, maar de laatste jaren gaan ook steeds meer vrouwen in verzet. Dat ze daarvoor in de gevangenis belanden, is natuurlijk vreselijk.”

Netwerkborrel na afloop

Het Netwerk Vrouwen FNV roept alle leden op aanstaande zondag mee te demonstreren vanaf de Dam in Amsterdam. Na afloop is iedereen welkom op de netwerkborrel van 15 tot 18 uur in Brasserie Keyzer aan de Van Baerlestraat 96. Er zullen sprekers zijn en liederen van Stephanie Louwrier. Zie het programma hier.

Geweld tegen vrouwen

De internationale vakbond IndustriALL zal op 8 maart speciale aandacht besteden aan de noodzakelijke stappen om gendergelijkheid te bereiken, die van cruciaal belang zijn in de strijd tegen gendergerelateerd geweld. ‘Zolang het gendergerelateerd geweld niet is uitgeroeid, zal er geen gelijkheid zijn in onze industrieĆ«n en onze vakbonden’, aldus de vakbond.

De vakbond voert campagne voor de ratificatie van ILO-conventie 190. Vakbonden moeten er mede voor zorgen dat dit verdrag wordt geratificeerd door alle lidstaten en opgenomen wordt in nationale wetgeving. Samen met andere wereldwijde vakbonden heeft IndustriALL materialen ontwikkeld die de gelieerde bonden kunnen gebruiken om het bewustzijn te vergroten. Nationale vakbonden kunnen lid worden van de IndustriALL Women Facebook Group en hun plannen rondom 8 maart delen. Ook kunnen ze daar verslagen en foto’s van de acties kwijt of mailen naar aseby@industriall-union.org en press@industriall-union.org.

Bron:

FNV