Vakbonden sluiten wereldwijd akkoord met Unilever over duurzame werkgelegenheid

Door Redactie 15 mei 2019

De internationale sectorbonden IUF en IndustriALL hebben op 10 mei de zogenoemde Joint Commitment on Sustainable Employment in Unilever Factories gesloten. Het akkoord zorgt voor beperking van tijdelijk werk en bescherming van permanente banen in Unileverfabrieken en is van toepassing op werkenden in meer de 300 Unileverfabrieken in 69 landen.

IndustriALL general secretary, Valter Sanches, Unilever CEO, Alan Jope, and IUF general secretary, Sue Longley tekenen het akkoord, 10-05-2019

IndustriALL general secretary, Valter Sanches, Unilever CEO, Alan Jope, and IUF general secretary, Sue Longley tekenen het akkoord. Foto: IndustriALL

Het akkoord is gemaakt op basis van de erkenning dat tijdelijke contracten en arbeidsbemiddeling door een extern bureau de werknemersrechten in gevaar kunnen brengen. Tijdelijk werk brengt risico’s met zich mee voor een werkende voor o.a. vakbondsvertegenwoordiging en collectieve arbeidersrechten, gelijke behandeling, toegang tot sociale zekerheid en het recht op een veilige werkplek.

Nuluren-contracten uitgesloten

De overeenkomst beperkt het gebruik van tijdelijke arbeid voor incidentele, niet-terugkerende taken en voorkomt dat tijdelijke contracten gebruikt worden om permanente banen te vermijden. Daarnaast worden nuluren-contracten uitgesloten: in de gezamenlijke afspraak is opgenomen dat ‘uitzendkrachten tijdig op de hoogte worden gesteld van hun roosters en niet in de wacht worden gezet zonder beloning, zodat ze geen alternatief werk kunnen aannemen’.

Onderhandelingen op alle niveaus

Het schrijft een proces voor van continue due diligence op het gebied van de mensenrechten. IUF en IndustriALL vertegenwoordigen het overgrote deel van de Unilever-werknemers. Het bedrijf zal steeds onderhandelen met beide sectorbonden.  De overeenkomst biedt een platform voor onderhandelingen op alle niveaus over de gevolgen van rechten die voortvloeien uit het gebruik van tijdelijke banen. De ontwikkelingen in de werkgelegenheid en de toepassing van de overeenkomst zullen voortdurend worden bekeken.

Tijdelijke werknemers beter beschermd

De overeenkomst is van toepassing op werknemers in meer dan 300 Unilever-fabrieken in 69 landen, ongeacht of zij rechtstreeks in dienst zijn bij Unilever of via een externe bemiddeling. Daarmee zijn tijdelijke werknemers beter beschermd. De overeenkomst zorgt ervoor dat uitzendkrachten voorrang krijgen bij het opvullen van vaste posities en ze bevordert gelijk loon voor gelijk werk, een veilige werkomgeving en veiligheidstraining, en het recht van werknemers om zich vrij te verenigen of zich bij een vakbond naar keuze aan te sluiten, zonder angst voor intimidatie of intimidatie.

Overwinning op onzeker werk

IndustriALL-voorzitter Valter Sanches zei bij de tekening van de overeenkomst: “De Joint Commitment is een overwinning in de strijd tegen onzeker werk en beschermt de rechten van fabrieksarbeiders bij Unilevers operaties overal ter wereld. Unilever erkent dat permanente werkgelegenheid van fundamenteel belang is voor productie van wereldklasse en deze overeenkomst zal veilige en duurzame banen in alle Unilever-fabrieken bevorderen.”

Unilever wil hard werken aan het akkoord

Ook de IUF toonde zich verheugd. “We verwelkomen deze gezamenlijke toezegging, die het resultaat is van langdurig overleg met Unilever en waaruit blijkt dat zij zich inzetten voor samenwerking met vakbonden om ervoor te zorgen dat de rechten worden gerespecteerd”, zei IUF-voorzitter Sue Longley.

Volgens IndustriALL erkent Unilever de sleutelrol van vakbonden en collectieve onderhandeling in de bescherming van fundamentele werknemersrechten. Unilevers CEO Alan Jope: “Unilever heeft een 100-jarige geschiedenis van toewijding aan arbeidsrechten en respect voor werknemers. Dit is een ambitieuze overeenkomst, we zullen hard werken om hem na te komen.”

Bronnen:
IUF