Uruguay eerste land dat ILO-conventie 190 ratificeert

Door Redactie 24 januari 2020

De ILO-conventie 190 (C190) over het tegengaan van geweld en intimidatie op de werkvloer is door Uruguay als eerste geratificeerd. De conventie werd in juni 2019 aangenomen en erkent  dat geweld en pesterijen op en rond het werk een schending van de mensenrechten vormen. Het erkent bovendien dat dit een bedreiging vormt voor gelijke kansen en onaanvaardbaar en onverenigbaar is met fatsoenlijk werk.

Foto: IndustriALL

De regering van Uruguay diende de ratificatiewet al in september 2019 in bij het parlement, en het Huis van Afgevaardigden heeft de wet op 17 december 2019 unaniem aangenomen, waardoor Uruguay de eerste ILO-lidstaat is die C190 ratificeert. ‘Omdat we nu het ILO-verdrag hebben geratificeerd, zal Uruguay een inclusieve en geïntegreerde aanpak moeten hanteren om geweld en intimidatie op het werk te voorkomen en uit te bannen’, aldus een officiële verklaring van president Tabaré Vázquez van Uruguay. ‘Dit geldt zowel voor de private als de publieke sector, voor de formele en informele economie, en in zowel stedelijke als landelijke gebieden.’

Vakbonden actief betrokken bij tripartiete besprekingen

In de verklaring staat ook dat werkgevers volgens de wet passende maatregelen moeten nemen om geweld en pesterijen op en rond het werk te voorkomen. Het ratificatieproces in Uruguay werd vergemakkelijkt door het feit dat het land al wetten heeft om enkele van de problemen aan te pakken die onder C190 vallen, zoals wetgeving rondom seksuele intimidatie op het werk en rondom student-leraar relaties, evenals op gender-gebaseerd geweld tegen vrouwen.

In november vorig jaar lanceerde de internationale sectorbond IndustriALL een campagne om zijn aangesloten vakbonden wereldwijd aan te moedigen samen te werken om te zorgen voor de ratificatie van het verdrag en de omzetting in nationaal recht. Via het kantoor van de vakcentrale PIT-CNT van Uruguay dat zich bezighoudt met gender waren de aangesloten bonden actief betrokken bij de tripartiete besprekingen over het ratificatieproces.

Bewustmaking belangrijk in proces

Fernanda Ceballos, afgevaardigde van PIT-CNT en lid van UNTMRA zegt over de recente ratificatie: “We werken al lange tijd aan de kwestie van seksuele intimidatie en geweld op de werkvloer, en we weten heel goed dat bewustmaking van de verschillende vakbonden door middel van workshops over gender-geweld nodig is. Op onze beurt werken we aan gender-clausules, in samenwerking met bedrijven en het ministerie van Arbeid. Nadat C190 was geratificeerd, hebben we bijeenkomsten met UNTMRA georganiseerd om mensen te informeren over de reikwijdte. Veel werknemers die zijn aangesloten bij UNTMRA hebben te maken gehad met seksuele intimidatie op het werk, dus wij geloven dat ratificatie van groot belang is om te vechten voor een wereld van geweldvrije arbeid.”

IndustriALL blij met ratificatie

“Conventie 190 is een belangrijk instrument voor de bestrijding van discriminatie en ongelijkheid op de arbeidsmarkt”, reageerde regiosecretaris Marino Vani van IndustriALL. “We feliciteren onze partners in Uruguay met hun onvermoeibare inspanningen om gender-gerelateerd geweld aan te pakken, en de regering voor het ratificeren van de nieuwe conventie, die zal helpen een wereld van werk te creëren dat vrij is van geweld en pesterijen.”

Inzet FNV voor aannemen conventie

Het verdrag tegen geweld en intimidatie op het werk is in juni 2019 door de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) aangenomen. Mondiaal FNV en FNV hebben jarenlang, samen met partners wereldwijd gelobbyd en campagne gevoerd voor een internationaal bindend verdrag. Geweld en intimidatie op de werkvloer is voor vele werknemers, vooral vrouwen, wereldwijd een enorm probleem. In het bindende verdrag zijn afspraken gemaakt over de bescherming van werknemers tegen geweld en intimidatie op de werkvloer. Lidstaten die het verdrag onderschrijven moeten geweld en intimidatie bij wet verbieden. In veel landen is dit nu nog niet het geval.

Bron:
IndustriALL