Ethiopische textielwerkers staken voor oprichting vakbond

Door Redactie 5 april 2019

Omdat ze geen gehoor vonden bij hun werkgever, gingen duizenden textiel- en kledingarbeiders in Hawassa, het grootste industriële park van Ethiopië, midden maart in staking. Ze eisten maatregelen tegen seksuele intimidatie, voor bescherming van gezondheid en veiligheid en een verhoging van de lonen. De vakbond is de toegang al langere tijd ontzegd.

Foto: Compass Media

Volgens de Industriële Federatie van Textiel-, Leder- en Kledingarbeidersvakbonden (IFTLGWTU) in Ethiopië, gelieerd aan de internationale sectorbond IndustriALL, is de staking het directe gevolg van het weren van vakbonden uit het industripark. Hawassa is een groot industrieel textielterrein; als het op volle kracht draait, heeft Hawassa de potentie om meer dan 60.000 werknemers in dienst te nemen, met meer dan 20 wereldwijde merken en retailers die er kleding laten maken. Met zoveel werknemers is de aanwezigheid van vakbonden meer noodzaak dan luxe.

Zonder vakbond slechtere situatie

“De recente staking is geen verrassing”, zegt Teklu Shewarega, hoofd van de afdeling organisatie en arbeidsverhoudingen van IFTLGWTU. “Zonder vakbonden die werknemers vertegenwoordigen, is het risico op lage lonen en slechte arbeidsomstandigheden groot. We proberen al meer dan 2 jaar de werknemers te organiseren. De overheid wil hiervoor nog steeds geen toestemming voor geven. Maar we zetten onze inspanningen voort en vragen onze internationale partners en de wereldwijde merken en retailers om steun. Zij kunnen de overheid onder druk zetten om vakbonden toe te laten.”

Geen leefbare lonen

De lonen in de Ethiopische industriesector zijn laag. Om die te verbeteren, werkt IFTLGWTU samen met verschillende partners, waaronder de Confederatie van Ethiopische Vakbonden (CETU) en Mondiaal FNV. Volgens een recente loonenquête verdient 65 procent minder dan 70 Amerikaanse dollar per maand (ruim 2000 Ethiopische birr), terwijl 35 procent minder dan 35 dollar krijgt uitbetaald.  Daardoor behoort een deel van de textiel- en kledingarbeiders in Ethiopië de werkende armen zijn. Om te overleven heeft een werknemer minstens 144 dollar nodig.

Werknemers vragen ook om andere verbeteringen in de sfeer van huisvesting en vervoer. Het voorzien van woningen naast de parken zal het welzijn van de werknemers verbeteren. De meesten leven nu in erbarmelijke omstandigheden waarin 4 of meer werknemers een kamer delen met collega’s om de huur te kunnen betalen.

Werkgevers moeten in dialoog met vakbond

IndustriALL steunt IFTLGWTU in zijn strijd. De sectorbond maakt zich zorgen om de positie van vrouwelijke werknemers. “Vrouwen hebben recht op een veilige werkplek”, zegt Paule France Ndessomin, regionaal secretaris van IndustriALL. “We veroordelen ten stelligste de seksuele intimidatie van vrouwelijke werknemers bij Hawassa, die zowel een schending van de arbeidswetgeving als de Ethiopische grondwet betekenen. We roepen werkgevers op om zo snel mogelijk in dialoog te gaan met de vakbond om de klachten van de werknemers aan te pakken. Het is onaanvaardbaar dat de regering de vakbonden de toegang blijft weigeren om zich te organiseren in het park.”

Bron:

IndustriALL

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.