Strijd voor eerlijke werknemersrechten in Zuid Korea nog niet gestreden

Door Redactie 30 juni 2019

Voor de tweede keer in vier jaar is een voorzitter van de Koreaanse vakbondsfederatie (KCTU) gearresteerd. In 2016 moest toenmalig vakbondsvoorzitter Han Sang-gyun een gevangenisstraf van ruim 2,5 jaar uit zitten. Ten tijde van zijn gevangenschap heeft de FNV hem de Febe Elizabeth Velasquez Vakbondsrechtenprijs 2017 toegekend. De strijd in Zuid Korea blijkt nog niet gestreden: vorige week werd de huidige voorzitter Kim Myeong-hwan opgepakt.

Vice-voorzitter Kim Kyoung-ja toont een artikel over de arrestatie van de voorzitter

Grote conglomeraten weer op nummer één

“Onverwacht lijkt de huidige regering zijn richting te veranderen: van een regering die voor de rechten van werknemers op zou komen, naar een regering die het opneemt voor de grote conglomeraten”, aldus vice-voorzitter mevrouw Kim Kyoung-ja. Bij het aantreden van de huidige regering in 2016 was er veel geloof in een betere toekomst voor werknemers in Zuid Korea: de regering van president Moon had betere arbeidsomstandigheden hoog op de agenda staan. Ondanks de verkiezingsbeloftes, voorziet het huidige voorstel voor wijziging van de arbeidswet niet in een verhoging van het minimumloon en regulering van het maximum aantal werkuren per week.

Verdere repressie van vakbondswerk

Bij demonstraties die de KCTU organiseerde, werden de demonstranten tegengehouden door de politie. De voorzitter van de KCTU wordt verantwoordelijk gehouden voor de ongeregeldheden die daarbij ontstonden en werd op 21 juni gearresteerd. De KCTU ziet deze arrestatie als een symbool voor de verslechterende situatie in Zuid Korea: “Wij ervaren de arrestatie als een verdere repressie van de vakbondsbeweging”, aldus de waarnemend voorzitter. De KCTU kondigt nationale stakingen aan om de onderdrukking van de vakbonden onder de aandacht te brengen en op te komen voor eerlijke rechten voor alle werknemers.

Vice-voorzitter Kim Kyoung-ja heeft een spoedoverleg met Han Sang-gyun, ex-voorzitter van KCTU die eerder een gevangenisstraf uitzat

Steun en solidariteit van internationale gemeenschap

Vice-voorzitter Kim: “De KCTU is erg dankbaar voor de internationale steun die wij ontvingen ten tijde van de gevangenschap van onze toenmalige voorzitter Han Sang-gyun. Op dit moment zitten wij in een gelijke situatie. Wij hopen van harte dat wij weer mogen rekenen op steun en solidariteit van de wereldwijde vakbondsbeweging”.

Op 27 juni is huidige voorzitter Kim – in afwachting op verder proces - op borgtocht vrijgelaten.

Tekst: Marleen Laverman
Fotografie: Roderick Polak