Palmoliewerkers winnen strijd om hoger loon en veiliger werk

Door Redactie 6 maart 2019

In Colombia hebben palmoliewerkers dankzij hun zelfgevormde vakbond een geweldige zege behaald op de grootste werkgever van het land, Indupalma. Dankzij een overeenkomst wordt hun loon verdubbeld of verdriedubbeld, krijgen ze vaste contracten en vergoeding voor werkgerelateerde verwondingen en ziektes.

Zo’n 750 palmoliewerkers van de grootste plantage van Colombia tekenden op 28 februari een mijlpaalovereenkomst met hun werkgever Indupalma. Het was het hoogtepunt van een jarenlange strijd waarbij veel werknemers hun leven riskeerden om fatsoenlijke lonen en veilige arbeidsomstandigheden te realiseren.

De arbeiders, die lange tijd in onderaanneming werkten, tegen lonen onder de armoedegrens en zonder bescherming van de Arbeidswet, krijgen nu vaste contracten, met verzekering tegen ziekte en vakbondsvertegenwoordiging. Ze hoeven niet langer te betalen voor hun eigen gereedschap, ossen en andere dierenverzorging of vervoerskosten die hen vaak in de brachten. Het contract verdubbelt of verdrievoudigt hun loon, biedt compensatie voor werkgerelateerde verwondingen en ziekten en garandeert veiligheids- en gezondheidsmaatregelen.

Grote meerderheid koos voor staken

In januari 2018 liepen de palmarbeiders uit de Indupalma-plantage in San Alberto en eisten dat de werkgever hun baan formaliseerde. Een grote meerderheid koos ervoor te staken, ondanks hun status als ingeleende kracht of ‘coöperatieve werknemers’, die collectieve actie verbiedt. De strijd dateert al vanaf begin deze eeuw, toen veel palmoliebedrijven hun werknemers een andere, lossere status gaven. Uiteindelijk waren slechts 600 palmarbeiders van de 6000 in de palmproducerende regio in het midden van het land vaste werknemers.

De staking die een jaar geleden begon en de uiteindelijke overeenkomst met Indupalma is het hoogtepunt voor de palmarbeiders. Ze hebben hun arbeidsrechten op plantages in Colombia gerealiseerd, een strijd die vaak gepaard ging met brute vergeldingsmaatregelen trof. Zo’n  130 vakbondsactivisten werden vermoord en leden van 5 vakbondscomités werden gedwongen te vluchten voor hun leven, 5 keer in de afgelopen 25 jaar.

Viceminister van Arbeid hielp mee met onderhandelen

Door samen te werken in een ‘Pacto Obrero’ (coalitie van arbeiders), hebben de palmoliewerkers sinds 2013 plantage na plantage georganiseerd, waarbij ze vaste contracten voor hun collega’s hebben afgedwongen en leefbare lonen. Met steun van palmarbeiders op andere plantages werd de Indupalma-staking zo groot dat medio 2018 de viceminister van Arbeid mee ging helpen met de onderhandelingen. De palmoliewerkers kregen tijdens de hele periode steun van Central Union of Workers (CUT) in Colombia, het AFL-CIO en het Solidarity Centre, samen met een regionaal arbeidsrechtencentrum (CAL); de Nationale Agroindustrial Union, SINTRAINAGRO; en de Corporation for Justice and Freedom (CJL).

Bron:

Solidarity Centre