Jordanië: migrantwerkers kiezen werknemersvertegenwoordiging in textielfabrieken

Door Redactie 15 april 2019

Voor het eerst hebben migrantwerkers in Jordanië eigen vakbondsverkiezingen gehouden. In de textielfabrieken van de Al-Dulayl Industrial Zone in Amman zijn 26 afgevaardigden gekozen, waarvan het merendeel vrouw.  De General Trade Union of Workers in Textile Garment & Clothing Industries in Jordan (JTGCU) en de internationale sectorbond IndustriALL hebben dit proces gesteund.

Foto credit: IndustriALL

De verkiezingen vonden op 22 maart plaats en vormen het hoogtepunt van het project van bovengenoemde bonden om representatieve structuren voor migrerende werknemers te ontwikkelen. Het project werd gelanceerd in november 2017 en is belangrijk omdat migrerende werknemers niet op nationaal niveau vertegenwoordigd zijn, slechts in vakbondscomités in fabrieken.

Migrantvertegenwoordiging essentieel

De kledingsector in Jordanië telt zo’n 69.000 werknemers, waarvan 75 procent uit vrouwen bestaat. Ongeveer 16.000 komen uit Jordanië, terwijl 53.000 migrantenarbeiders uit Bangladesh, Nepal, Sri Lanka, India, China, Cambodja, Madagaskar, Pakistan, Myanmar en Syrië de rest uitmaken. De fabrieken produceren voor internationale, met name Amerikaanse, kledingmerken. Migrantvertegenwoordigers in de vakbonden op nationaal niveau zijn essentieel voor het aanpakken van problemen rond lonen, sociale zekerheid, gezondheid en veiligheid en huisvesting.

De sector is voornamelijk gevestigd in drie regio’s: Irbid, Al-Dulayl en Sahab. Het project werd gelanceerd in Al-Dulayl om het bewustzijn van vakbonden te vergroten en is onderdeel van de sectorale collectieve overeenkomst, ondertekend door JTGCU. De overeenkomst dekt op unieke wijze migrerende werknemers. Sectorale overeenkomsten zijn nog steeds zeldzaam in de sector.

Verschillende trainingen over rechten

Vorig jaar werd een serie workshops georganiseerd waaraan 168 vakbondsleden deelnamen. De training was gericht op de Jordaanse arbeidswetgeving, de collectieve overeenkomst, de rol van bedrijfscomités, het belang van actieve betrokkenheid bij vakbonden om de bescherming van de werkplek te waarborgen, en IndustriALL en de wereldwijde vakbeweging. Na voltooiing van de training in Al-Dulayl werden democratische verkiezingen gehouden, onder toeziend oog van vertegenwoordigers van de JTGCU en de ILO. IndustriALL werd vertegenwoordigd door Ahmed Kamel en Christina Hajagos-Claussen.

Duidelijk dat ze niet alleen staan

“Sinds het begin van de toestroom van migrerende werknemers naar Jordanië om in de kledingsector te werken, heeft de vakbond ingezet op het vergroten van het bewustzijn van hun rechten”, zegt JTGCU-voorzitter Fathallah Emrani. “We hebben ze duidelijk gemaakt dat ze niet alleen staan, dat we hen steunen, vertegenwoordigen en verdedigen. We moesten vakbondscomités in de fabrieken vormen om de werknemers van alle verschillende nationaliteiten te vertegenwoordigen, zodat hun stem de oren van de besluitvormers bereikt. We zullen ze ook een rol geven in het besluitvormingsproces van de bond.” Na het succes van de verkiezing van Al-Dulayl, kijkt de JTGCU uit naar de voltooiing van het proces in Irbid en Sahab.

Versterking van de stem van migrantwerkers

Ook Ahmed Kamel van IndustriALL toonde zich verheugd. “De grote betrokkenheid en het enthousiasme van migrantenarbeiders was zichtbaar tijdens het verkiezingsproces en de training. Dit zijn sleutelfactoren voor duurzaamheid en de versterking van de stem van migrerende werknemers.” Christina Hajagos-Claussen, eveneens van IndustriALL, noemt het een nieuwe stap in de verbetering van de werk- en leefomstandigheden van migrantwerkers. “De resultaten weerspiegelen duidelijk de dominantie van vrouwelijke werknemers in de industrie, aangezien zij ook de zetels domineerden.”

Bron:

IndustriALL