Komt er een ILO-verdrag tegen geweld op het werk

ILO-conferentie begonnen

Door Redactie 12 juni 2019

In Genève is de Internationale Arbeidsorganisatie begonnen aan haar jaarlijkse conferentie. De aandacht zal uitgaan naar de toekomst van werk. Ook hopen vele werknemers wereldwijd dat de ILO een verdrag tegen geweld op het werk zal afspreken. Mondiaal FNV heeft zich daar voor ingezet het afgelopen jaar.

Foto: FNV'er Catelene Passchier aan het woord als voorzitter van de werknemersgroep binnen de ILO.

De 6000 deelnemers aan de conferentie, die overheden, werkgevers en werknemers vertegenwoordigen uit 187 landen, zullen ook vieren dat de ILO dit jaar 100 jaar bestaat.  De conferentie zal duren tot en met 21 juni.

Uitdagingen

Een belangrijk onderwerp zal zijn hoe de uitdagingen voor werkenden in goede banen te leiden. Robotisering, digitalisering, klimaatverandering, de groter wordende ongelijkheid tussen mensen hebben grote gevolgen voor werkenden. "Ontelbare mogelijkheden doen zich voor om de kwaliteit van het leven van werkenden te verbeteren, de keuzemogelijkheden te vergroten, de genderkloof te dichten, de schade die door wereldwijde ongelijkheid is berokkend terug te draaien. Maar niets van dit alles zal vanzelf gebeuren. Zonder beslissende actie zullen we slaapwandelend een wereld betreden die de bestaande ongelijkheden en onzekerheden vergroot." benadrukt het rapport van de ILO hierover.

Geweld op de werkplek

Op deze conferentie zal ook besloten worden over een verdrag tegen geweld op de werkvloer. Mondiaal FNV heeft zich ingezet voor dit verdrag, onder meer door lobby te voeren om de Nederlandse overheid en bedrijfsleven te overtuigen het verdrag te steunen. Ook maakten we een brochure met getuigenissen, die illustreren dat de conventie heel erg nodig is. Geweld op de werkvloer heeft verstrekkende gevolgen voor gezondheid, veiligheid, productiviteit en algemeen welbevinden van werkenden vrouwen en mannen. Na een eerste ronde vorig jaar, waarin dit verdrag werd besproken, hopen we dat deze conferentie wordt afgesloten met verdrag en een aanbeveling tegen geweld op het werk.

Foto: 4 juni 2019. FNV vicevoorzitter Kitty Jong roept samen met CNV Internationaal en Fair Wear Foundation de leden van de Tweede Kamer op om een ILO-verdrag tegen geweld te steunen.

Naleving fundamentele arbeidsnormen

De commissie die gaat over de naleving van de fundamentele arbeidsnormen komt ook bij elkaar. Deze commissie zal o.a. checken hoe bepaalde normen in 24 specifieke landen worden nageleefd en zal aanbevelingen geven hierover.

Namens de Nederlandse werknemers aanwezig

Speciaal adviseur voor de FNV-voorzitter Catelene Passchier is voorzitter van de hele werknemersgroep binnen de ILO. Namens de Nederlandse werknemers zijn Wilma Roos, Petra Zegerius en Tjalling Postma van FNV en Hester Houwing van CNV aanwezig. FNV voorzitter Han Busker en FNV vice-voorzitter Tuur Elzinga zullen zich in de tweede week bij deze delegatie voegen.

Check Twitter van Mondiaal FNV
Brochure 'Geweld werkt niet. Werknemers wereldwijd steunen ILO-verdrag'
Lees meer op de website van de ILO

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.