IndustriALL en H&M richten een nationaal monitor comité op in India

Door Redactie 18 april 2019

​Als onderdeel van het global framework agreement (GFA) hebben IndustriALL en het Zweedse kledingmerk H&M in India een nationaal monitor comité (NMC) opgericht. Dit comité gaat de toeleveranciers helpen aan de eisen van H&M en de vakbonden te voldoen.

GFA’s, globale raamovereenkomsten, worden op mondiaal niveau uitonderhandeld tussen vakbonden en een multinationale onderneming. Ze stellen de allerbeste normen vast voor vakbondsrechten, gezondheid, veiligheid en milieupraktijken binnen de wereldwijde activiteiten van een bedrijf, ongeacht of die normen in een bepaald land bestaan.

Plannen en strategieën ontwikkelen

Doel van het NMC is om nationale plannen en strategieën op korte en lange termijn te ontwikkelen voor de implementatie van de GFA bij H&M-leveranciers. De regionale monitor comités zijn samengesteld uit lokale vakbonden en vertegenwoordigers van H&M. Het Indiase NMC is het zesde comité, in navolging van Bangladesh, Cambodja, Myanmar, Indonesië en Turkije. Uniek in India is dat de leden uitsluitend uit vrouwen bestaan.

Bewustwordingstraining over vrijheid van vakvereniging

De tweedaagse bijeenkomst in het Indiase Bangalore, waar het NMC is opgericht, was gericht op het vergroten van inzicht in klachten en de rol van het NMC in het proces. Verdere discussies concentreerden zich rond de ontwikkeling van gezamenlijke bewustwordingstraining over vrijheid van vakvereniging en collectieve onderhandelingen voor management en werknemers bij H&M-toeleveranciers.

Volgens enkele leden van het NMC is de vorming van het comité in India “een zeer belangrijke stap om ervoor te zorgen dat het GFA met H&M effectief wordt geïmplementeerd. We verheugen ons op betere arbeidsrelaties in alle H&M-leveranciers.”

Bron:

IndustriALL