Dodelijk ongeluk op scheepswerf in India had voorkomen kunnen worden

Door Redactie 03 september 2020

Bij een ongeval bij Hindustan Shipyard Limited (HSL) op 1 augustus kwamen 10 dokwerkers om het leven. Volgens de internationale sectorbond IndustriALL laat dit ongeluk opnieuw zien dat de veiligheid voor werknemers in India niet goed is. De vakbond assisteert de nabestaanden.

Foto: Adityamadhav83/Wikimedia Commons

Terwijl HSL-medewerkers een kraan met een capaciteit van 70 ton aan het testen waren, stortte deze neer, waarbij de werknemers omkwamen.

Fouten

De bedrijven die betrokken waren bij de bouw van de kraan, Anupam Industries en Greenfields, worden beschuldigd van dood door nalatigheid. Meteen na het ongeval zijn 2 onderzoeken gestart, waaronder een door HSL. Een rapport dat net was uitgekomen onderstreept dat de oorzaak van het ongeluk ligt bij ontwerp- en montagefouten van de kraan.

Ongeluk had voorkomen kunnen worden

Volgens Kan Matsuzaki, directeur scheepsbouw en scheepssloop van IndustriALL, is HSL een overheidsbedrijf dat de hoogste normen zou moeten hanteren om veilig te werken. “De problemen met de kraan waren al eerder ontdekt, maar niet op tijd opgelost. Dit leidde tot verlies van levens dat voorkomen had kunnen worden. Er moet een onderzoek komen en de verantwoordelijken moeten ter verantwoording worden geroepen. En de families van de slachtoffers moeten een passende vergoeding krijgen."

Compensatie aan nabestaanden

Volgens de voorzitter van de vakbond Hindustan shipyard staff & workers union heeft het management van HSL aangekondigd een compensatie te betalen aan de nabestaanden van de overleden werknemers van omgerekend 68 duizend dollar. De vergoeding zal aan zowel de vaste als contractwerkers betaald worden. “De vakbond ondersteunt de gezinsleden bij het ontvangen van de compensatie”, aldus voorzitter Ramu. “Het bedrijf liet ook weten dat het een vast dienstverband geeft aan een familielid van een van de slachtoffers die in vast dienst was van HSL”.

Bron: IndustriALL: Accident in Indian shipyard exposes safety crisis