Colombiaanse vakbondsleiders met de dood bedreigd na ronde tafel met Nederlandse parlementariërs

Door Redactie 14 mei 2019

Op 11 mei jl. is Igor Díaz, lid van de Colombiaanse vakbond Sintracarbón, waarmee Mondiaal FNV al jarenlang samenwerkt, bedreigd. Hij en de andere Colombiaanse sociale en vakbondsleiders die deelgenomen hadden aan een Ronde Tafel met Nederlandse parlementariërs, ontvingen allemaal een pamflet van ‘Aguilas Negras’, een rechtse paramilitaire groep. FNV en CNV hebben samen met vredesbeweging PAX gelijk alarm geslagen.

Igor Diáz

Nederlandse parlementariërs in Colombia

Vorige week lieten Nederlandse parlementariërs van de Commissie Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking zich in Colombia informeren over de problemen en impact van de mijnbouw. Op 6 mei hadden zij een ontmoeting met vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, vakbonden, overheid en mijnbouwbedrijven. De Kamerleden konden vaststellen hoe complex de Colombiaanse realiteit is en dat Colombia geen land is waar zakendoen ‘business as usual’ is.

Bedreigingen

Dit bleek eens te meer uit de bedreigingen aan Juan Carlos Rojas, Dairo Mosquera, Gustavo Benjumea, Jairo Córdoba, Igor Díaz en Evelio Aguirre, de 6 sociale en vakbondsleiders die deel hadden genomen aan de ronde tafel. Op 11 mei ontvingen zij een pamflet van de ‘Aguilas Negras’. Aguilas Negras is een rechtse paramilitaire groep; het is bekend dat achter deze naam verschillende groepen kunnen zitten, van criminele bendes tot corrupte politieagenten.

De vakbondsleiders worden in het pamflet met naam en toenaam genoemd en ervan beschuldigd de bedrijven te willen breken en samen te heulen met de guerrilla. Zij kregen 48 uur om het land te verlaten. Een van de bedreigden is Igor Díaz, werknemer van mijnbouwbedrijf Cerrejón en lid van vakbond Sintracarbón, waarmee Mondiaal FNV al jarenlang samenwerkt. Díaz was ook een van de hoofdpersonen in de documentaire uit 2013 van Mondiaal FNV over vakbondsrechten: Working Class Heroes.

Alarm geslagen

FNV en CNV hebben samen met vredesbeweging PAX gelijk alarm geslagen. Met hulp van de Nederlandse Ambassade zijn de Colombiaanse autoriteiten gewaarschuwd. De mijnbouwbedrijven en de Colombiaanse vakbonden hebben de bedreigingen ondertussen scherp veroordeeld.

FNV, CNV en andere Nederlandse maatschappelijke organisaties roepen de Colombiaanse overheid op om te onderzoeken waar de bedreigingen vandaan komen en welke maatregelen genomen kunnen worden ter bescherming van de vakbonds- en gemeenschapsleiders. Zij vragen hierbij hulp van de Nederlandse parlementariërs. Ook stuurde de FNV solidariteitsberichten naar Igor Díaz en Sintracarbón.

Zie ook: