Bengaalse vakbondsfederatie behaalt successen voor textielarbeiders

Door Redactie 15 juli 2016

Dankzij snelle acties van de Bengaalse vakbondsfederatie NGWF worden textielwerknemers van 3 fabrieken toch gecompenseerd. Een eigenaar moest volgens de Bangladesh Accord on Fire and Builing Safety zijn gebouwen sluiten om urgente aanpassingen te verrichten. Een andere was van plan zijn 2 fabrieken buiten de Bengaalse hoofdstad te verplaatsen. Beide wilden dit doen zonder doorbetaling van lonen en/of bonussen. De NGWF wist dit te voorkomen.

De National Garment Workers Federation (NGWF) is gelieerd aan de internationale sectorbond IndustriALL, die ook betrokken is bij het ‘opschonen’ van de textielsector in Bangladesh. IndustriALL is dan ook blij met de overwinning van NGWF. Zo’n 800 werknemers van Tejgaon Textile Limited (TTL), waaronder 450 vrouwen, werden door hun werkgever op straat gezet, omdat Accord grote gebreken in het fabrieksgebouw had ontdekt, die een bedreiging vormden voor de veiligheid van de werknemers.

Fikse discussies

Die beslissing was genomen tijdens het Suikerfeest, dat volgt op de ramadan. De werknemers werden op geen enkele manier gecompenseerd, en een bonus vanwege het Suikerfeest volgde evenmin. NGWF greep snel in en diende een klacht in bij de werkgeversorganisatie Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA). De federatie eiste via georganiseerde demonstraties de compensatie op. Op 27 juni, na fikse discussies tussen afgevaardigden van BGMEA, TTL, NGWF en de werknemers kwam het tot een overeenkomst, waarin de compensatie en de feestbonus zijn opgenomen. Op 1 juli ontvingen de werknemers alsnog hun geld.

Verhuizing buiten Dhaka

Even daarvoor speelde een conflict met de werkgever van de textielfabrieken Ananta Apparels Limited en Ananta Fashion Limited, goed voor 6000 werknemers. Ze behoren tot dezelfde merkengroep en werken in hetzelfde gebouw in de Bengaalse hoofdstad Dhaka. Het management had besloten de fabrieken 30 kilometer buiten Dhaka te verplaatsen. Voor degenen die die verhuizing niet konden volgen, betekende deze beslissing het verlies van werk. Anderen zagen op tegen hoge vervoerskosten en nadelige gevolgen voor de opleiding van hun kinderen. Ook deze werknemers maakten zich zorgen dat het management hun feestbonus niet zou uitbetalen.

Werkgevers naar de onderhandelingstafel

Opnieuw greep NGWF snel in en steunde de werknemers in beide fabrieken bij het indienen van een petitie bij de werkgeversclub BGMEA op 20 juni. Maar liefst 930 werknemers hadden getekend. Kort daarna voerden ze 3 dagen lang protestacties, die het management uiteindelijk naar de onderhandelingstafel dreven. Vervolgens gaf het management gehoor aan de eisen van de werknemers. Het kondigde aan de fabrieken niet te verhuizen en ging akkoord met uitbetaling van de feestbonus. Ook is op aandringen van de werknemers een staflid van het management ontslagen, omdat hij door zijn intimiderende manier van leiding geven ervoor zorgde dat de baby van een zwangere werkneemster prematuur geboren werd.

Bron: IndustriALL

Tekst: Astrid van Unen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.