Bengaalse scheepsslopers krijgen door collectieve vakbondsactie hun baan terug

Door Redactie 27 juli 2020

Dankzij de Bengaalse vakbond BMCGTWF hebben 34 onterecht ontslagen scheepsslopers van de M/S Motalab Steel scheepswerf hun baan terug. De eigenaar had hen ontslagen, omdat hij even geen werk voor ze had. Maar feitelijk ging het slechts om 6 dagen en wilde hij niet doorbetalen. De vakbond dreigde met succes met protesten en wettelijke procedures.

scheepssloopwerf

Op 6 juli kregen 17 staalsnijders, samen met 17 assistentsnijders, zonder voorafgaande waarschuwing van de werkgever te horen dat ze wegens gebrek aan werk niet terug moesten komen naar de scheepswerf M / S Motalab Steel in Chittagong. Er stond echter een schip op de werf, maar het zou ten minste 6 dagen duren voordat met het snijden kon worden begonnen. Het management probeerde te voorkomen dat de wettelijk verplichte dagelijkse aanwezigheidsvergoeding voor die 6 dagen werd betaald.

Hulp van vakbond ingeroepen

De Bangladesh Metal, Chemical, Garments, & Tailors Workers Federation (BMCGTWF) is lid van de internationale sectorbond IndustriALL. De ontslagen scheepsslopers kwamen in het geweer tegen de beslissing en schakelden de hulp in van de bond. Daarop kondigde de BMCGTWF aan dat het een protest zou organiseren, juridische procedures zou starten en de regering om hulp zou vragen om het probleem op te lossen.

Binnen 2 dagen weer in dienst genomen

Alle ontslagen werknemers verzamelden zich vervolgens voor de poort van de werf. Geconfronteerd met de collectieve actie, stemde het management ermee in de dagelijkse toelage voor de 34 arbeiders te betalen en hen weer binnen te laten. Op 8 juli waren alle ontslagen scheepsslopers weer aan het werk. “Collectieve actie en vakbondssolidariteit zijn nodig om de rechten van werknemers te verdedigen”, zei Mojibur Rahman Bhuiyan, algemeen secretaris van BMCGTWF. “Door onze gezamenlijke actie zijn ze nu weer waardig aan het werk gegaan. We blijven de rechten van werknemers beschermen.” Kan Matsuzaki, directeur scheepssloop bij IndustriALL, noemde het “een grote overwinning” voor zowel de scheepsslopers als voor de vakbond “in een sector die wordt gekenmerkt door een laag vakbondslidmaatschap.”

Bron: IndustriALL