15 jaar Stop Kinderarbeid, 63 duizend redenen voor een feestje

Door Redactie 17 mei 2019

Stop Kinderarbeid bestaat vijftien jaar. Vanuit de overtuiging: ‘school is de beste werkplaats’ groeide Stop Kinderarbeid uit tot een wereldwijd programma, dat een succesvolle strategie voor het uitbannen van kinderarbeid ontwikkelde: de kinderarbeidvrije zones, gebieden waarin de hele gemeenschap meewerkt aan het uitbannen van kinderarbeid. Zo zijn 63 duizend kindarbeiders weer scholieren geworden met een kans op een betere toekomst.

Kinderen in India

Verandering vanuit de gemeenschap zelf

De ‘hart en verstand-benadering’, die de inzet voor kinderarbeidvrije zones betekende, stimuleerde de gemeenschappen om zelf verandering teweeg te brengen. Samen met lokale partners in Azië, Afrika en Latijns-Amerika kreeg SKA het voor elkaar dat kinderen in rurale gebieden, dorpen en steden minder ingezet werden voor werk en naar school konden gaan. Hierbij was ook speciale aandacht voor onderwijs voor meisjes. De gemeenschappen begonnen de armoedecirkel te verbreken, te zoeken naar alternatieve manieren om inkomsten te krijgen terwijl ze hun sociale normen en tradities veranderden.

Mondiaal FNV is een van de oprichters van de Stop Kinderarbeidcoalitie, die nu verder bestaat uit de Algemene Onderwijsbond (AOb), Arisa, Kerk in Actie & ICCO Cooperation, Stichting Kinderpostzegels Nederland en de coalitie wordt gecoördineerd door Hivos. Naast de samenwerking met lokale partners werkt SKA sinds 2011 ook samen met overheden en multinationals om een nog groter effect te bereiken.

Kinderarbeid belemmert fatsoenlijk werk volwassene

Mondiaal FNV werkte in het kader van Stop Kinderarbeid vooral samen met (onderwijs)bonden in Mali, Zimbabwe, Nicaragua, Ghana, Oeganda en India). Een van de grootste eyeopeners van de afgelopen 2 decennia was dat kinderarbeid fatsoenlijk werk voor volwassenen belemmert en daarmee armoede in stand houdt. Een kind neemt de (veel goedkopere) plaats in van een volwassene. Volwassenen kunnen hogere lonen en betere voorwaarden bedingen als kinderarbeid niet bestaat. Dit bleek uit een onderzoek in 2010 van Mondiaal FNV onder vakbonden en onderwijsbonden in 10 landen.

Internationaal succes

Mario van de Luijtgaarden, de vertegenwoordiger van Mondiaal FNV in SKA, herinnert zich nog goed het lobbysucces dat SKA met de resultaten van dit onderzoek behaalde: “Net voor de start van de ILO Global Child Labour Conference in 2010 presenteerden we de uitkomsten van het onderzoek over het verband tussen kinderarbeid en fatsoenlijk werk voor volwassenen. Ik herinner mij, dat we in een hele kleine vergaderzaal zaten, waar we een tekst schreven en herschreven over deze resultaten voor het slotdocument van de conferentie. We hadden dit al heel goed voorbereid, ook met andere ngo’s. Wat waren we trots dat onze boodschap opgenomen werd in het slotdocument. Voor mij was dit een enorme mijlpaal voor Stop Kinderarbeid”. (Meer lezen over het onderzoek: Let parents earn and children learn)

63 duizend redenen om een feestje te vieren

Het aantal kinderarbeiders is in de eenentwintigste eeuw enorm gedaald van bijna een kwart miljard naar 152 miljoen kinderarbeiders. Terugkijkend naar hoe ver de coalitie is gekomen, zegt Sofie Ovaa, coördinator van SKA: “We hebben vele positieve veranderingen gezien, op vele terreinen van sociaaleconomische ontwikkeling. Alleen al in de afgelopen vijf, zes jaar hebben we 63 duizend kinderen uit hun werk gehaald en naar school kunnen begeleiden. Dat is veelbelovend. Dat zijn 63 duizend redenen om een feestje te vieren Nu kunnen nieuwe generaties kinderen een normale jeugd hebben en onderwijs volgen.’

Bekijk de video

over Noumoutieba Diarra, momenteel hoofdmeester van de Ouroun basisschool in Mali, en zijn tomeloze inzet voor de bestrijding van kinderarbeid. AOb en Mondiaal FNV steunde hem. Bekijk de video hier

Duurzame oplossingen

In het komend decennium wil de coalitie de krachten bundelen met nieuwe bondgenoten, om duurzame oplossingen te vinden voor alle kinderen en hun familie. Zodat kinderarbeid ophoudt te bestaan.

Meer verhalen

Meer verhalen over projecten van Mondiaal FNV in het kader van Stop Kinderarbeid:

Meer 15 jaar Stop Kinderarbeid: