Chinese werknemers aangevallen en gearresteerd vanwege oprichting vakbond

Door Redactie 24 september 2018

De ngo Good Electronics meldt de aanval en arrestatie van meer dan 30 werknemers van Shenzhen Jasic Technology Co., Ltd. Een aantal van hen zetten volgens wettelijke procedures een eigen vakbond op, maar het management van het bedrijf was er niet van gediend. De werknemers werden ontslagen zonder wettelijke basis en vervolgens geïntimideerd door het bedrijf en de politie.

Eind juli werden alle oprichters van de vakbond plus hun steunende werknemers en studenten gearresteerd, wat neerkomt op ruim 30 mensen. Ze worden verdacht van ‘het aanwakkeren van problemen’. Nog steeds worden 14 van de 30 gearresteerde werknemers vastgehouden. De werknemers lijden onder het ongrondwettelijke gedrag van het bedrijf: last-minute aanpassing van de werkroosters, een illegaal boetesysteem, te weinig uitbetalen aan het woningfonds van de werknemers en de stiekeme opstelling van een zwarte lijst met informatie aan de werknemers.

Bedrijf en politie gebruikten geweld

Na het indienen van een klacht over deze kwesties bij het Pingshan Department of Human Resources en de Pingshan Federation of Trade Unions (PFTU), werd hen geadviseerd om een vakbond op te richten, inclusief lidmaatschappen. De werknemers van Jasic volgden de wettelijke procedure bij de oprichting van de vakbond. Toch negeerden het bedrijf en de politie hun wettelijke eisen. Ze gebruikten geweld om de werknemers te belemmeren.

Solidariteitsteam ook bedreigd

Vorige maand stonden studenten en afgestudeerden van meer dan 12 Chinese universiteiten op uit  solidariteit met deze werknemers. Scholieren startten een petitie gericht aan de regering van Shenzhen en de Federatie van vakbonden en namen deel aan solidariteitsacties. Het ondersteunende team heeft echter ook last van heftige intimidatie en bedreiging door nationale veiligheidsmensen en politie. Shen Mengyu, de leider van het solidariteitsteam, is op 11 augustus 2018 vastgezet. Advocaten zijn gewaarschuwd om de zaak van het Jasic-conflict niet op te pakken, anders riskeren ze hun licentie te verliezen.

Bedrijven beter beschermd dan werknemers

Dit incident staat volgens Good Electronics symbool voor de enorme ongelijkheid van macht tussen kapitaal en arbeid in het hedendaagse China. Als werknemers voorstellen om een vakbond te organiseren in overeenstemming met de wet, om zo een industrieel geschil te beslechten, worden ze onderdrukt door het bedrijf, de politie en hogere niveaus van het staatsvakbondsapparaat. Wanneer bedrijven echter arbeidswetten en -voorschriften schenden, kunnen ze rekenen op de politie en het staatsvakbondsapparaat om de eisen van werknemers om vakbonden te vormen in overeenstemming met de wet te onderdrukken.

Teken de petitie!

Good Electronics roept iedereen op de open brief aan de regering van Shenzen en de staatsvakbond AFTCU te ondertekenen en op te sturen. Daarin eist de ngo respect voor de werknemersrechten en roept ze op tot naleving van de wet. Teken hier

Bron:
Good Electronics

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.