Werkgroepen

Word lid van een van de werkgroepen internationale samenwerking. Onze leden komen regelmatig bij elkaar om het internationale werk van de FNV te versterken en te promoten.

Werkgroepen Internationale Zaken en Solidariteit

FNV steunt vakbonden in ontwikkelingslanden om hen duurzaam te versterken; het solidariteitswerk. Een sterke wereldwijde vakbeweging is nodig om de race naar beneden te stoppen.

Solidariteitswerk van FNV wordt van onderaf georganiseerd, dichtbij leden in de sectoren, dit gebeurd in samenwerking met Mondiaal FNV. Regelmatig komen internationaal betrokken kaderleden bij elkaar in Werkgroepen Internationale Zaken en Solidariteit (WIS/Z) om te kijken hoe we internationale samenwerking kunnen versterken en gezamenlijk kansen kunnen aangrijpen voor beter werk; hier én daar.

De WIS/Z besluit over de financiële ondersteuning van projecten om vakbonden in ontwikkelingslanden duurzaam mee te versterken. De projecten worden gefinancierd uit het FNV Solidariteitsfonds. FNV zet jaarlijks 0,7% van de contributie inkomsten opzij in het FNV Solidariteitsfonds. De helft van de jaarlijkse fondsinkomsten wordt verdeeld over de 14 FNV sectoren (ong. 35.000 euro per sector), zij kunnen beslissen over sectorale projecten. De andere helft blijft in het algemene deel van het FNV solidariteitsfonds. Het geld uit het algemeen deel kan worden gebruikt voor sector overstijgende projecten, projecten van/in het kader van diversiteitsnetwerken of wanneer sectorale projecten meer kosten dan wat zij te besteden hebben. Alle projecten moeten voldoen aan een uniforme lijst met criteria. De SCIP voorziet in de beoordeling van projecten voor het algemene deel van het FNV Solidariteitsfonds.

Vanuit elke sectorale WIS/Z  neemt een afgevaardigde plaats in de sector overstijgend commissie internationale solidariteitsprojecten (SCIP). Ook afgevaardigde van de diversiteitsnetwerken (Roze, Vrouw en Wereldburgers) nemen deel. De SCIP draagt verantwoording af over de besteding van het FNV Solidariteitsfonds aan het ledenparlement en de ledenparlementscommissie IZ/S.

Wil je meer weten over onze solidariteitsprojecten, het vrijwilligerswerk in de WIS/Zen ?

• stuur een mail aan het secretariaat Internationale Zaken

• en kijk op: Solidariteitsprojectenfnv.nl

Werkgroepen thema's of netwerken

Netwerk Turkije

De Werkgroep Netwerk Turkije telt momenteel ongeveer 15 actieve deelnemers uit verschillende sectoren binnen de FNV. Zij hebben contact met de vakbonden in Turkije en organiseren en ondersteunen activiteiten met betrekking tot deze vakbonden. De activiteiten zijn allemaal gericht op het versterken van democratische vakbondsstructuren in Turkije. Waar nodig wendt het Netwerk Turkije zich met voorstellen en initiatieven tot het bestuur en en beleidsmedewerkers van de FNV. De leden komen twee maal per jaar bijeen om elkaar te informeren over de lopende initiatieven. De laatste jaren is onder meer aandacht besteed aan onderwerpen als: Turkse hazelnoten kinderarbeid vrij, de veiligheid in de Turkse mijnbouw en bevordering van de sociale dialoog met de Turkse vakbonden. Contactpersoon: Celil Çoban  c.coban@bg.fnv.nl

Werkgroep Mondiaal FNV Noord

De werkgroep Mondiaal FNV Noord is verbonden met het netwerk Lokaal FNV Groningen en bestaat uit een aantal kaderleden uit verschillende sectoren van de ongedeelde FNV en uit de zelfstandige bonden in de FNV. De werkgroep Mondiaal FNV Noord vergadert een zestal keer per jaar. Ze heeft vertegenwoordigers in de Landelijke Zuidelijk Afrikagroep en de Palestina werkgroep van de FNV.

De werkgroep Mondiaal FNV Noord werkt ook samen met diverse andere internationale solidariteitsgroepen in de regio. Doel is duidelijk te maken dat internationale soldidariteit onderdeel is van het vakbondswerk.

Zie ook: www.mondiaalfnvnoord.nl / Contactpersoon: Bert Giskes

Landelijke Zuidelijk Afrikagroep

Een werkgroep die zich concentreert op solidariteit met de zusterbonden in Zuidelijk Afrika ( vooral Zimbabwe). Het secretariaat is onderdeel van de WIS- Groningen. Meer informatie: MondiaalFNVNoord / Secretaris: Gerhard Consten