Schrijf je collega's vrij

Doe mee met schrijfacties

Doe mee met schrijfacties van Mondiaal FNV.

Han Busker steunt actie voor vrijlating Han Sang-gyun, 2017

In vele landen worden vakbondsrechten geschonden. Vakbonden worden verboden, vakbondsleden bedreigd, gevangen gezet of zelfs vermoord. Schrijven helpt! Klim in de pen, telefoon of computer en steun je collega's wereldwijd.

Mondiaal FNV maakt je attent of organiseert schrijfacties voor werknemers wereldwijd. Wil je de schrijfacties steunen? Meld je aan via mondiaal@fnv.nl.

Actuele schrijfactie

• Vakbondsleiders Wit-Rusland moeten vrij (7-6-2022)

19 april was een zwarte dag in de geschiedenis van de onafhankelijke vakbeweging in Wit-Rusland. De staatsveiligheidsdienst arresteerde meer dan een dozijn vakbondsactivisten, waaronder bijna alle vakbondsleiders. Onder hen waren de voorzitter van het Congres van Democratische Vakbonden (BKDP) Alexandr Yarashuk, vice-voorzitter Siarhei Antusevich, en het hoofd van de Vrije Wit-Russische Vakbond Mikalaj Sharakh. Een van hen, het hoofd van de Vrije Vakbond van Metaalarbeiders (SPM) Aliaksandr Bukhvostau, had hartklachten en werd naar het ziekenhuis gebracht.

Al tientallen jaren neemt de onafhankelijke vakbeweging in Wit-Rusland krachtig stelling tegen het dictatoriale regime van Aleksandr Loekasjenko. Ondanks een zware politieke onderdrukking heeft de BKDP de Russische invasie in Oekraïne openlijk veroordeeld en de terugtrekking van de Russische troepen van het grondgebied van Belarus geëist. Wereldwijde vakbonden, de ILO, Amnesty International en anderen hebben de arrestaties reeds veroordeeld en opgeroepen om de repressie tegen de Wit-Russische vakbonden stop te zetten.

Steun de petitie en eis de onmiddellijke vrijlating van alle activisten en een einde aan de vervolging van onafhankelijke vakbonden in Wit-Rusland. De petitie is een Labourstart campaign.

Teken nu

• Schrijf vakbondslid in Myanmar vrij! (28-10-2021)

Binnenkort zal de hoorzitting van vakbondsleider Thet Hnin Aung plaatsvinden. Hij zit zonder gegronde reden vast omdat het leger hem beschuldigt van lidmaatschap van een onwettige vereniging. Hij is onder andere actief in de kledingsector in Myanmar, een land waar steeds meer van onze kleding vandaan komt. Lees hier wat jij kan doen