Schrijf je collega's vrij

Doe mee met schrijfacties

Doe mee met schrijfacties van Mondiaal FNV.

Han Busker steunt actie voor vrijlating Han Sang-gyun, 2017

In vele landen worden vakbondsrechten geschonden. Vakbonden worden verboden, vakbondsleden bedreigd, gevangen gezet of zelfs vermoord. Schrijven helpt! Klim in de pen, telefoon of computer en steun je collega's wereldwijd.

Mondiaal FNV maakt je attent of organiseert schrijfacties voor werknemers wereldwijd. Wil je de schrijfacties steunen? Meld je aan via mondiaal@fnv.nl.

Actuele schrijfactie

• Schrijf vakbondslid in Myanmar vrij! (28-10-2021)

Binnenkort zal de hoorzitting van vakbondsleider Thet Hnin Aung plaatsvinden. Hij zit zonder gegronde reden vast omdat het leger hem beschuldigt van lidmaatschap van een onwettige vereniging. Hij is onder andere actief in de kledingsector in Myanmar, een land waar steeds meer van onze kleding vandaan komt. Lees hier wat jij kan doen

• Steun LEE Cheuk-yan in Hong Kong, schrijf hem een brief (10-5-2021)

Lee Cheuk-yan, secretaris-generaal van Hong Kong Confederation of Trade Unions (vakbond HKCTU) is onlangs gevangen genomen. Jij kan hem (mentaal) steunen en solidair met hem zijn door hem een brief te sturen.

Wat is er aan de hand?

Yan werd beschuldigd van betrokkenheid bij 5 ongeautoriseerde bijeenkomsten in de protestbeweging van 2019, May Day en 4 juni Candlelight Vigil in 2020. Hij is veroordeeld tot 14 maanden met nog twee zaken in afwachting van zijn proces. In een voorlegging aan de rechtbank verklaarde Yan: “geen kwaad te hebben gedaan door de rechten van mensen op een vreedzame tocht te bevestigen. Ik geloof dat de geschiedenis mij vrij zal pleiten".

Wat kan jij doen?

Schrijf Lee Cheuk-yan om hem te steunen.

Je kan jouw brief per email naar mondiaal@fnv.nl sturen. Wij zorgen dat hij bij Lee Cheuk-yan terecht komt.

Brieven zijn altijd een effectieve manier om solidaire & mentale steun te geven aan vakbondsmensen & activisten.

Dank alvast.