Wat zijn vakbondsrechten

Universele verklaring van de Rechten van de Mens

Vakbondsrechten zijn mensenrechten. Het recht om lid te worden van een vakbond is vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, artikel 23.

• Eenieder heeft recht op arbeid, op vrije keuze van beroep, op rechtmatige en gunstige arbeidsvoorwaarden en op bescherming tegen werkloosheid.
  • Eenieder, zonder enige achterstelling, heeft recht op gelijk loon voor gelijke arbeid.
  • Eenieder, die arbeid verricht, heeft recht op een rechtvaardige en gunstige beloning, welke hem en zijn gezin een menswaardig bestaan verzekert, welke beloning zo nodig met andere middelen van sociale bescherming zal worden aangevuld.
  • Eenieder heeft het recht om vakverenigingen op te richten en zich daarbij aan te sluiten ter bescherming van zijn belangen

Daarnaast is de vrijheid om lid te worden van een vakbond en cao's af te sluiten verwoord in de conventies van de International Labour Organisation (ILO). De ILO is een organisatie van de Verenigde Naties voor arbeidsvraagstukken. Hier formuleren overheden, werkgevers en vakbonden samen internationale verdragen en beleid om de rechten van werknemers te beschermen.

ILO-conventies

In de ILO-conventies 87 en 98 staan de vakbondsrechten geformuleerd:

Het recht van alle werknemers op het samenstellen van en het deelnemen aan vakverenigingen en het recht op collectieve onderhandeling.

Afgevaardigden van werknemers zullen niet onderhevig zijn aan discriminatie en zullen toegang hebben tot alle noodzakelijke werkplekken zodat zij hun representatieve functie uit kunnen oefenen (ILO-conventie 135 en aanbeveling 143). Werkgevers zullen positief tegenover de activiteiten van vakverenigingen staan en creƫren een open houding jegens de organisatorische activiteiten van deze verenigingen.

ILO-conventie 87

ILO-conventie 98

Jaarlijkse rapportage

Het recht om je te organiseren in een vakbond en collectief op te komen voor je belangen staat wereldwijd onder druk. De internationale vakbondsfederatie 'International Trade Union Confederation rapporteert jaarlijkse over vakbondsrechtenschendingen wereldwijd.

In welk land is lid zijn van een vakbond gevaarlijk? Klik hier

|De ITUC vertegenwoordigt 207 miljoen werknemers in 163 landen en gebieden van 331 nationale vakbonden. Ook de FNV is aangesloten bij de ITUC.