LISA-Trainingsprogramma (Wazir)

“Het LISA-programma heeft me veranderd als mens”

Dankzij het LISA-programma kan Wazir Miuwa zich effectiever inzetten voor de vakbond voor de Print- Papier- en Plasticsector in Oeganda. Hij is beter geworden in het werven van nieuwe leden en gaat workshops organiseren voor bestaande leden over rechtvaardige transitie.

“Het LISA-programma heeft me veranderd als mens”, vertelt Wazir Miuwa. Zo durfde de IT-ondersteuner bij de vakbond voor de Print- Papier- en Plasticsector in Oeganda eerder amper een groep mensen toe te spreken. “Uit nervositeit sprak ik vaak te zacht waardoor niemand me verstond”, herinnert de 28-jarige vakbondsmedewerker die tevens secretaris voor organisatie en werving is.

Zenuwen onder controle krijgen

Tijdens het LISA-programma van Mondiaal FNV begon Wazir echter meer zelfvertrouwen te krijgen. “Zo leerde ik mezelf beter kennen tijdens de eerste module over leiderschap. En tijdens de module over presenteren leerde de trainers me om mijn zenuwen onder controle te krijgen, door bijvoorbeeld diep adem te halen, rustig na te denken en niet te snel te praten. En met alle opdrachten en presentaties die we daarna moesten geven, kon ik steeds meer oefenen met spreken in het openbaar.”

Dankzij zijn toegenomen zelfvertrouwen weet de twintiger zich inmiddels effectiever in te zetten voor zijn vakbond. Zo moest hij vanuit het LISA-programma met een actieplan komen om nieuwe leden te werven. “Ik besloot om bij een papierfabriek in Kampala buiten de poort werknemers aan te spreken. In 1-op-1 gesprekjes vertelde ik hen wat de vakbond doet, hoe we voor de rechten van werknemers opkomen en hoe zij hier baat bij kunnen hebben”, vertelt de secretaris voor werving. “Veel van de werknemers reageerden geïnteresseerd en overwegen nu lid te worden van de vakbond.”

Via sneeuwbaleffect meer werknemers bereiken

Ook had de vakbondsmedewerker folders gemaakt met meer informatie over de bond die hij aan de werknemers meegaf. “Zo konden ze ook collega’s over de vakbond vertellen, waardoor we via een soort sneeuwbaleffect meer werknemers kunnen bereiken.”

Wazir was ook blij dat het LISA-programma digitale wervingsmanieren behandelde. “Ik houd van technologie en ben daarom nu bezig met het opzetten van een TikTok-kanaal om jongeren warm te maken voor de bond. Ook zijn we binnen de vakbond gebruik gaan maken van whatsapp-groepen waarbij we elkaar beter op de hoogte houden over wat er binnen de verschillende branches gebeurt. En ik kijk ook af en toe op X-accounts van andere vakbonden om te zien hoe zij hun onlinecampagnes aanpakken. Daar kan ik dan weer van leren.”

Digitalisering zal in papiersector banen kosten

De twintiger stak ook veel op van de LISA-module over klimaatverandering en rechtvaardige transitie. “Ik kende natuurlijk klimaatverandering maar tijdens deze module leerde ik hoe die ook werk kan beïnvloeden. Ook in onze sectoren gaat dit op korte termijn een issue worden. Zo gaat er steeds minder worden geprint, omdat alles digitaliseert.  En bedrijven gaan minder papier gebruiken. Hierdoor zullen papierfabrieken minder werk krijgen wat mogelijk banen zal kosten”, stelt de vakbondsmedewerker.

Als onderdeel van het LISA-programma gaf Wazir hier een presentatie over aan zijn vakbondsleiders. “Mijn secretaris-generaal heeft vervolgens met mijn voorstel ingestemd om workshops voor onze leden te gaan organiseren over rechtvaardige transitie.”

 

“Dankzij het LISA-programma durf ik nu voor een groep te spreken”

Volledig laten omscholen

“Het is belangrijk dat we onze leden hier nu al op gaan voorbereiden. Zo moeten sommige werknemers bijvoorbeeld gaan nadenken of ze nieuwe vaardigheden willen leren of zichzelf zelfs volledig willen laten omscholen, zodat ze naar een andere baan kunnen overstappen als hun baan verdwijnt”, stelt de vakbondsmedewerker.  “Werknemers moeten voorbereid zijn op deze veranderingen.”

Wazir gebruikt het thema ‘rechtvaardige transitie’ ook regelmatig om werknemers te overtuigen om lid te worden van een vakbond. “Als je lid bent is het lastiger voor werkgevers om je zomaar te ontslaan. En we kunnen ons als bond dan ook beter inzetten voor baanbehoud of omscholing. Terwijl niemand voor je opkomt als je nergens lid van bent”, stelt de vakbondsmedewerker.

Scepsis onder oudere vakbondsleiders

Een grote uitdaging voor de twintiger is echter de scepsis onder oudere vakbondsleiders richting jongere vakbondsmedewerkers. “Regelmatig wordt er niet naar je geluisterd. En oudere vakbondsleiders voelen zich snel bedreigd. Ze zijn snel bang dat je hun positie wilt innemen”, vertelt Wazir.  

De vakbondsmedewerker probeert hier niet te gefrustreerd over te worden. “Ik probeer te doen wat ik kan. Zo mocht ik onlangs mee met onderhandelingen en slaagden we er als vakbond in om bij een verpakkingsbedrijf een salarisverhoging van 7 procent af te spreken”, vertelt Wazir trots.

Overwerk wordt niet gecompenseerd

Er is echter nog veel werk aan de winkel in de print- papier- en plasticsector in Oeganda. “Veel werknemers worden er onderbetaald, vaak moeten ze meer dan acht uur per dag werken terwijl overwerk niet wordt gecompenseerd, velen hebben geen contract en dikwijls zijn veiligheidsmaatregelen niet op orde. Ik zou me daarom graag willen inzetten om deze situatie te verbeteren.”

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.