Borstvoeding en kolven op je werk

Dit zijn je rechten

Geef je borstvoeding en ga je weer aan het werk? Het is wel zo prettig om in alle rust en afzondering te kunnen kolven op het werk, of om je baby borstvoeding te geven. Sterker nog, daar heb je recht op!

Download de brochure

Bij veel werkgevers ontbreekt het nog aan een geschikte plek om in alle rust borstvoeding te geven of te kolven. Vertel je leidinggevende daarom zo vroeg mogelijk dat je borstvoeding wilt gaan geven of wilt kolven op het werk, dan heeft je werkgever nog ruim de tijd om een ruimte in te richten. Is er op je werk geen geschikte ruimte beschikbaar? Je auto of het invalidentoilet voldoen niet aan de eisen van een geschikte kolfruimte. Ga daar niet mee akkoord! De werkgever moet je dan de mogelijkheid geven om thuis borstvoeding te geven of te kolven.

Waar moet een kolfruimte op het werk aan voldoen?

Een kolfruimte moet aan de volgende eisen voldoen:

• Het moet een rustige ruimte zijn.
  • De ruimte moet afsluitbaar zijn.
  • Het moet hygiënisch zijn.
  • Er moet een stoel of bank zijn waar je lekker op kunt zitten.
  • Het klimaat moet prettig zijn. Niet te warm, niet te koud en tochtvrij.
  • Er moet een koelkast zijn om de afgekolfde melk in te zetten.
  • Bij voorkeur is er ook (warm en koud) water te gebruiken.

Je mag kolven onder werktijd. Volgens jouw kolfrecht mag je zo vaak en zo lang als nodig is kolven of borstvoeding geven, met een maximum van een kwart van je werkdag of -dienst. De tijd waarin je dit doet krijg je gewoon doorbetaald. Je hebt dit recht tot je kind negen maanden is.

Is er geen geschikte ruimte op je werk om borstvoeding te geven of te kolven? Kan er geen tijd vrij gepland worden voor je om je terug te trekken? Bespreek dan je probleem met je leidinggevende of iemand van personeelszaken. Biedt dat geen uitkomst? Laat dan ook de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging weten welk probleem moet borstvoeding of kolven op het werk je ervaart. Als je werkgever weigert mee te werken, ga dan naar het spreekuur van de bedrijfsarts. Kom je er niet uit met je werkgever? Juridisch advies nodig over kolfrecht? De FNV staat je graag bij!

Werkende ouders hebben allebei recht op ouderschapsverlof. Je kunt tijdelijk minder gaan werken om meer tijd te besteden aan je kind tot 8 jaar. Op Ouderschapsverlof - FNV geven we je veel informatie over ouderschapsverlof. Daarnaast hebben we een brochure over ouderschapsverlof ontwikkeld waarmee we je graag op weg helpen, zodat jij onbezorgd kunt genieten van je verlof.

Als je lid bent van de FNV krijg je juridische bijstand bij alle arbeidsconflicten, ook de problemen die je ervaart rondom jouw rechten als (aanstaande) ouder. Ben je nog geen lid van de FNV? Bekijk hier alle voordelen van het lidmaatschap.

Ontvang relevante tips tijdens je zwangerschap

Meld je aan voor onze adviesmails over zwangerschap & werk.

Aanmelden voor tips

Meld je aan voor onze adviesmails over zwangerschap & werk.

Aanmelden voor tips

Brochure zwanger of jonge ouder

Jouw rechten en plichten op de werkvloer

Als werkende zwangere of jonge ouder moet je een hoop regelen. Zeker als je de zorg voor je kind(eren) en je werk soepel wil blijven combineren. Om jou en je partner te helpen in deze toch al drukke periode, hebben we in deze brochure voor jou op een rij gezet:

• Wat je moet regelen vanaf het moment dat je zwanger bent
  • Wanneer je deze zaken het beste kan regelen
  • Welke extra rechten je als zwangere en jonge ouder hebt
  • Wat FNV voor je kan betekenen in deze periode

Na het downloaden van onze brochure ontvang je een mail van ons met daarin ook een handige voorbeeldbrief voor het aanvragen van minder arbeidsduur. Dit voor het geval jij of je partner (tijdelijk) minder willen werken na de bevalling.

Samen voor een gelijkwaardige werkvloer

Vrouwen op de werkvloer hebben nog te vaak te maken met ongelijkwaardige en/of onveilige situaties. Deze problemen voelen misschien individueel aan, maar ze hebben een gezamenlijke aanpak nodig. De FNV is er klaar voor om serieuze verandering teweeg te brengen, samen met jou.

Lees hier meer

Lees hier meer

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.