Vakantiegeld

In Nederland is het bij wet (de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag) geregeld dat je als werknemer of uitkeringsgerechtigde aanspraak maakt op vakantiebijslag (in de volksmond eigenlijk altijd vakantiegeld of soms vakantietoeslag genoemd). Als je werkt is dat meestal 8% van je brutoloon. Voor een uitkering en AOW gelden andere regels. Vaak krijg je je vakantiegeld één keer per jaar in mei betaald. Maar dat kan ook anders zijn.

Hoeveel vakantiegeld krijg ik?

• Ben je werknemer? Dan is je vakantiegeld minimaal 8% van je loon of uitkering.
  • Er zijn ook bedrijven die een hoger percentage aan vakantiegeld betalen.
  • Ook zijn er bedrijven waar een minimumbedrag aan vakantiegeld (een zogenoemde vloer) afgesproken is. Je krijgt dan in ieder geval dat bedrag, ook al is dit meer dan 8% van je loon.
  • Je bouwt het vakantiegeld op over het brutoloon. Als je bijvoorbeeld ziek bent en je krijgt maar 70% van je brutoloon uitgekeerd. Dan bouw je over dat gedeelte vakantiegeld op. Ga je juist méér loon verdienen? Dan ga je ook méér vakantiegeld opbouwen.

Over je onkostenvergoeding en eindejaarsuitkering krijg je geen vakantiegeld. Behalve als dit in je cao of arbeidsovereenkomst anders staat. Je vakantiegeld krijg je netto betaald, net als je loon. De belasting is er dus al vanaf.

Over overuren krijg je wel vakantiegeld. Het vakantiegeld wordt berekend over de volle waarde van de overuren (dus ook over de eventuele overwerktoeslag).

Als je een bijstandsuitkering krijgt, dan bedraagt het vakantiegeld 5% van je uitkering. Heb je een AOW-uitkering? Dan krijg je een vast bedrag aan vakantiegeld.

Over je loon betaal je loonbelasting, dus ook over je vakantiegeld. Je betaalt hierover zelfs een bijzonder tarief, dit is ter voorkoming dat je achteraf belasting moet nabetalen.

Wanneer krijg ik vakantiegeld?

• De meeste werknemers krijgen het vakantiegeld in mei betaald. Soms gebeurt dit in juni.
  • Je krijgt het vakantiegeld samen met je salaris. Het vakantiegeld moet zichtbaar zijn op je loonstrook.
  • Soms krijg je het vakantiegeld bij iedere loonbetaling, bijvoorbeeld als je oproepkracht bent of vakantiewerk doet. Dit mag alleen als het duidelijk in je arbeidsovereenkomst staat. Worden ook steeds je vakantiedagen uitbetaald, dan wordt wel gesproken van een ‘all-in-loon’.
  • Ga je uit dienst, dan wordt je opgebouwde vakantiegeld uitgekeerd bij je laatste loonbetaling of in je eindafrekening.

Heb je even wat meer geld nodig? Dan kun je je werkgever om een voorschot op je vakantiegeld vragen. Je krijgt (een deel van) je vakantiegeld dan eerder betaald. Niet elke werkgever biedt deze mogelijkheid. Vraag dus na wat de regels binnen je bedrijf zijn.

Heb je het vakantiegeld niet of te laat gekregen? Dat komt misschien omdat de werkgever het niet kan betalen. Of hij wil het niet betalen. Bijvoorbeeld omdat je ziek bent geweest. Weet je zeker dat je toch recht hebt op je vakantiegeld? Stuur je werkgever dan een loonvordering. Met deze aangetekende brief vraag je je werkgever het vakantiegeld over te maken.

Ja, dat gebeurt in de eindafrekening. Een eindafrekening is een afrekening die je krijgt bij het einde van je dienstverband. Hierin staan betalingen waar je nog recht op hebt, zoals loon, vakantiedagen en vakantietoeslag. Hiervan worden nog loonheffing en premies werknemersverzekering afgetrokken. Je werkgever moet zorgen voor de eindafrekening.

Vakantiegeld berekenen

Als je werkt, AOW of een bijstandsuitkering krijgt, heb je recht op vakantiegeld. Hoeveel dit is, hangt van verschillende zaken af. Lees hier alles over vakantiegeld berekenen en gebruik onze handige tool om een indicatie te krijgen van waar jij recht op hebt.

Voorbeeldbrief loonvordering

Je krijgt geen salaris, of veel te laat. Wat nu? Hoe zorg je ervoor dat je toch nog je salaris op je rekening krijgt? Je kunt je werkgever een loonvordering sturen. Download daarvoor hiernaast de voorbeeldbrief loonvordering waarin je je werkgever vraagt om jouw loon uit te betalen.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.