Transitievergoeding berekenen met onze rekentool

Als je werkgever je ontslaat of je contract niet verlengt, heb je in veel gevallen recht op een transitievergoeding. Hoeveel transitievergoeding je krijgt, hangt af van een aantal dingen. Wat ongeveer je transitievergoeding is, reken je gemakkelijk uit met onderstaande rekentool.

Download de brochure

Deze berekening betreft een indicatie. Ben je jonger dan 18 én werk je minder dan twaalf uur per week óf heb je de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt? Dan heb je helaas geen recht op een transitievergoeding. Wil je precies weten waar je aan toe bent? Neem dan contact op met onze juristen.

Wat is de transitievergoeding?

Sinds 2015 heb je in de meeste gevallen recht op een transitievergoeding als je je baan verliest. Een transitievergoeding is een geldbedrag die je helpt de periode financieel door te komen waarin je een nieuwe baan zoekt. Je kunt het geld bijvoorbeeld gebruiken voor (bij)scholing of begeleiding bij het zoeken naar werk. Ook kan het een welkome ondersteuning zijn bij het tijdelijke verlies van inkomen. Weten of en wanneer je hier recht op hebt? Lees meer over de transitievergoeding op deze pagina.

Hoeveel transitievergoeding krijg ik?

Als je je baan verliest, ben je natuurlijk benieuwd hoeveel transitievergoeding je krijgt. Je werkgever bepaalt de hoogte van de transitievergoeding op basis van je maandsalaris en de duur van je dienstverband. Deze berekening is wettelijk vastgelegd. De maximale transitievergoeding in 2024 is € 94.000 bruto. Bij een jaarinkomen hoger dan € 94.000 is de maximale transitievergoeding in 2024 één bruto jaarsalaris.

Transitievergoeding van bruto naar netto

Maar hoe zit het dan met de transitievergoeding van bruto naar netto? De hoogte van de transitievergoeding is altijd een brutobedrag: de werkgever moet er nog belasting over inhouden bij uitkering ervan. Daarna blijft er een nettobedrag over dat jij uitbetaald krijgt. Het brutobedrag zegt dus iets over hoeveel transitievergoeding je daadwerkelijk op je bankrekening krijgt.

Hoe wordt de transitievergoeding berekend?

De transitievergoeding is een optelsom van deze drie berekeningen:

1. 1/3 maandsalaris voor alle volle dienstjaren;
  2. 1/36 maandsalaris voor de resterende volle maanden en;
  3. 1/1095 maandsalaris voor resterende dagen.

We geven je hieronder twee rekenvoorbeelden waarmee je vervolgens zelf een inschatting van je eigen transitievergoeding berekent.

Bijvoorbeeld: de arbeidsovereenkomst heeft zes jaar geduurd, de werknemer verdient € 3.000 bruto per maand en heeft recht op 8% vakantietoeslag. De berekening is dan als volgt. Het salaris inclusief vakantiegeld = € 3.240 bruto per maand. 1/3e deel hiervan is € 3.240/3 = € 1.080. Voor ieder gewerkt jaar heeft de werknemer dus recht op € 1.080 bruto. Het dienstverband heeft zes jaar geduurd dus € 1.080 x 6 = € 6.480. De rekensom is dus: € 3.000 + 8% = € 3.240. 6 x 1/3e x € 3.240 = € 6.480 bruto.

Een arbeidsovereenkomst duurt meestal niet precies een aantal jaren. Vaak heb je te maken met maanden en zelfs dagen. Een nieuw rekenvoorbeeld.

Bijvoorbeeld: De arbeidsovereenkomst heeft vier jaar, twee maanden en negen dagen geduurd, de werknemer verdient € 2.500 bruto en heeft recht op 8% vakantietoeslag. De berekening ziet er dan als volgt uit. Het salaris plus het vakantiegeld bedraagt € 2.500 + 8% = € 2.700. Voor ieder gewerkt jaar heeft de werknemer recht op 1/3e deel van € 2.700 = € 900.

Voor de vier jaar bedraagt de transitievergoeding: € 900 x 4 = € 3.600.

Voor de twee maanden bedraagt de transitievergoeding: 2/12e deel van € 900, oftewel € 900/12 = € 75 x 2 = € 150. Voor de negen dagen bedraagt de transitievergoeding: 9/365e deel van € 900, oftewel € 900/365 = € 2,47 x 9 = € 22,23. In totaal komt de transitievergoeding uit op: € 3.600 + € 150 + € 22,23 = € 3.772,23.

Let op: een inschatting van de transitievergoeding berekenen doe je in maanden. Je moet een salaris dat je per week of per vier weken ontvangt dus eerst omrekenen naar een maandsalaris.

Alles over de transitievergoeding

Wil jij de informatie over de transitievergoeding nog eens rustig nalezen? Download dan onze brochure ‘De transitievergoeding na ontslag’.

In deze brochure vertellen we je onder andere:

• Wat een transitievergoeding is;
  • Wat de hoogte is van de vergoeding;
  • Wanneer je de vergoeding ontvangt.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.