Verstoorde arbeidsrelatie: ontslag door slechte relatie met je baas

Je werkgever kan je ontslaan omdat hij niet meer met jou kan of wil samenwerken. Jullie hebben bijvoorbeeld ruzie gekregen, hij vertrouwt je niet meer of er is een ander conflict. Er is dan een verstoorde arbeidsrelatie ontstaan.

Download onze brochure

Ontslag bij verstoorde arbeidsrelatie: hoe werkt dat?

Je hoopt dat het jou nooit overkomt, maar het kan natuurlijk best gebeuren: je kunt niet meer door één deur met je baas. Soms kan dan een overplaatsing naar een andere afdeling of locatie een oplossing zijn. Wil je werkgever je ontslaan om de verstoorde arbeidsrelatie? Dat mag, maar niet zomaar. Je werkgever moet een aantal stappen doorlopen:

• Je werkgever vraagt het ontslag aan bij de kantonrechter.
  • Je werkgever moet kunnen bewijzen dat jullie werkrelatie niet goed (meer) is.
  • Je werkgever moet aantonen dat hij alles heeft gedaan om jullie werkrelatie te herstellen.
  • Je werkgever moet eerst proberen om jou te herplaatsen binnen het bedrijf.
  • De rechter onderzoekt of de aanvraag voor ‘ontslag verstoorde arbeidsrelatie’ terecht is en keurt dit goed of wijst het af.

Verstoorde arbeidsrelatie en ziek melden

Heb je te maken met een ernstig conflict op je werk en ben je bang voor ontslag door een verstoorde arbeidsrelatie? Dit soort stress op je werk kan lichamelijke of mentale klachten opleveren. Soms kun je daardoor niet meer werken. Je kunt je dan ziek melden. De bedrijfsarts beoordeelt of de gevolgen van het arbeidsconflict inderdaad terecht tot een ziekmelding leiden. Meld je daarom alleen ziek als je hierdoor niet meer kunt werken, niet om de situatie of het conflict te vermijden.

Ontslag verstoorde arbeidsrelatie goedgekeurd

Heeft je werkgever je ontslag ingediend bij de kantonrechter? Als de kantonrechter bepaalt dat jouw ontslag bij verstoorde arbeidsrelatie terecht is, dan mag je werkgever je ontslaan. Je kunt in beroep gaan tegen deze beslissing bij het gerechtshof.

Billijke vergoeding verstoorde arbeidsrelatie

Als je ontslagen wordt door een slechte werkrelatie, heb je meestal recht op een WW-uitkering en een transitievergoeding. In bijzondere gevallen heb je ook recht op een billijke vergoeding. Een ‘billijke vergoeding verstoorde arbeidsrelatie’ krijg je alleen als je werkgever iets ernstigs heeft gedaan of juist iets niet heeft gedaan. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van onvoldoende begeleiding bij je arbeidsongeschiktheid, of niet in te grijpen bij discriminatie en/of grensoverschrijdend gedrag. De rechter bepaalt de hoogte van de billijke vergoeding.

Schakel hulp in bij dreiging van ontslag verstoorde arbeidsrelatie

Let op: Je staat niet alleen als lid van de FNV. Stuurt je werkgever aan op een verstoorde arbeidsrelatie? Wil je baas je ontslaan door een verstoorde werkrelatie? Neem dan meteen contact op met ons. Wij geven je juridische hulp en staan je bij voor de rechter. Ook helpen wij je met je beroep tegen de beslissing van de rechter.

Uitkeringen en vergoedingen na ontslag

Ben jij ontslagen? Dan ben je meestal aangewezen op een uitkering. Maar wat moet je doen (en niet doen) voor die uitkering? En op welke andere uitkeringen en vergoedingen heb je recht? In de brochure ‘uitkeringen na je ontslag’ geven we je het antwoord op deze vragen.

In deze brochure lees je onder andere:

• Op welke uitkeringen en vergoedingen je recht hebt;
  • Wanneer je daar wel of geen recht op hebt;
  • Wat de hoogte van deze uitkeringen en vergoedingen is.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op onze website toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden