Arbeidsconflict

Heb je een conflict met je werkgever of collega? Dan heet dat ook wel een arbeidsconflict. Zo’n conflict kan van alles met zich mee brengen en de FNV is er om je te helpen! Word je vanwege dat conflict op non-actief gesteld en ben je het daar niet mee eens? Reageer daar dan op met onze voorbeeldbrief 'Schorsing non-actief'.

Voorbeeldbrief 'Schorsing of non-actief'

Ziek worden van een conflict

Een conflict op je werk mag geen reden zijn om je ziek te melden. Ziekteverzuim kan ook weer zorgen voor conflicten. Bijvoorbeeld als je je baas op een te grote werkdruk wijst, maar hij die problemen niet erkent. Of als jij en je leidinggevende, of jouw collega’s elkaar niet goed liggen. Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk naar oplossingen zoekt. Conflicten die lang duren, verharden zich en dat maakt de zaak nog ernstiger.

Grensoverschrijdend gedrag

Een arbeidsconflict kan ook ontstaan door grensoverschrijdend gedrag zoals pesten, discriminatie of seksuele intimidatie door collega’s of leidinggevenden. Wil je meer weten over grensoverschrijdend gedrag- en waar je naar toe kunt als je slachtoffer bent?

Dreigend ontslag door arbeidsconflict

Bij een ernstig conflict kan de werkrelatie verstoord raken. En wel zo erg dat je werkgever kan besluiten je te ontslaan. Dat kan niet zo maar. Ontslag kan alleen via de kantonrechter. Die bepaalt of je werkgever je mag ontslaan of niet.

Juridisch advies nodig?

Ben je op zoek naar juridisch advies? Neem dan contact op met ons Contactcenter via 088 - 368 0 368. Elke werkdag bereikbaar van 08.30 tot 17.30 uur.

Ook Young & United - een beweging van jonge mensen binnen de vakbond FNV - schrijft over conflicten met je werkgever en ruzie met je leidinggevende.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem gerust contact met ons op bij vragen of problemen op je werk. Wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

Conflict met je werkgever? De FNV staat je bij!

• Ondersteuning bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Advies bij schorsing
  • Hulp bij officiële waarschuwing
  • Informatie over jouw rechten bij ontslag nemen of krijgen
  • Luisterend oor met de vertrouwenstelefoon
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.