WW-uitkering na je ontslag

Ben je werkloos na ontslag? Dan kan je een WW-uitkering ontvangen. Nu wil je natuurlijk weten: hoe kan ik een WW aanvragen, hoeveel WW krijg ik en wanneer krijg ik deze uitkering? Op deze pagina vertellen we je er alles over.

Download onze brochure

Ontslagen? Direct WW aanvragen!

WW-uitkering aanvragen? Zorg dat je krijgt waar je recht op hebt en schrijf je direct in bij het UWV bij jou in de buurt of via Werk.nl. Doe dit uiterlijk één week na je laatste werkdag, anders krijg je tijdelijk een lagere uitkering.

Let op! Ben je op staande voet ontslagen? Neem dan eerst contact met ons op voordat je je aanmeldt bij het UWV. Je hebt dan meestal geen recht op een uitkering.

Heb ik recht op WW-uitkering?

Je hebt niet altijd recht op een WW-uitkering.

• Je hebt nog niet de AOW-leeftijd bereikt.
  • Je bent werkloos en verliest minimaal vijf werkuren per week. Als je minder dan tien uur per week werkte, verlies je minimaal de helft van je uren.
  • Je bent beschikbaar voor werk.
  • Je hebt minimaal een half jaar gewerkt: in de 36 weken voordat je je baan verloor, heb je minimaal 26 weken gewerkt.
  • Je hebt niet zelf ontslag genomen en je bent niet om een dringende reden ontslagen. Denk daarbij aan stelen, seksuele intimidatie of geheime informatie doorspelen. Dit heet verwijtbaar ontslag: ontslag door eigen schuld.
  • Je bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is automatisch geregeld als je in dienst van een werkgever was. Ben je alfahulp, hulp in het huishouden of werk je in het buitenland? Dan kun je je hiervoor verzekeren bij het UWV.

Wanneer gaat mijn WW-uitkering in?

Je krijgt een WW-uitkering als je dienstverband is geëindigd. Je ontslag is geëindigd voor het UWV als de opzegtermijn in de wet of in je contract is afgelopen. Spreek jij met je baas een eerdere einddatum af dan je contract afloopt?  Dan krijg je pas een WW-uitkering als de opzegtermijn, die normaal zou gelden op basis van de wet of je contract, is geëindigd.

WW-uitkering berekenen

Je wil natuurlijk weten wat je maximale WW-uitkering is en hoe lang je die krijgt. Je hebt sowieso, als je aan de voorwaarden voldoet, een basisuitkering van drie maanden. De eerste twee maanden krijg je 75% van het maandloon, daarna 70%. Wil je precies berekenen waar je recht op hebt? Gebruik dan de rekentool van het UWV.

WW en ontslag

Neem je zelf ontslag? Dan heb je geen recht op een WW-uitkering. Beëindig je in overleg met je werkgever  je contract? Dan teken je een vaststellingsovereenkomst, waarna je niet altijd recht hebt op een WW-uitkering.

Download de brochure ‘Uitkeringen na je ontslag’

Naast een WW-uitkering heb je misschien recht op andere uitkeringen en vergoedingen. We vertellen je daar graag meer over in onze brochure Uitkeringen na je ontslag.

In deze brochure lees je onder andere:

• Op welke uitkeringen en vergoedingen je recht hebt;
  • Wanneer je daar wel of niet recht op hebt;
  • Wat de hoogte van deze uitkeringen en vergoedingen is.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op onze website toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden