Leden Ambachtelijke Bakkers stemmen in met cao-onderhandelingsresultaat

13,75% loonsverhoging in 21 maanden

Door Redactie 31 oktober 2023

Het onderhandelingsresultaat voor een eigen cao Ambachtelijke Bakkerijen is door een overgrote meerderheid van maar liefst 94,1% van de FNV-leden goedgekeurd. Afgesproken is een looptijd van 21 maanden en dat de lonen met 13,75% stijgen. Voor de volgende cao zullen er twee eigen cao's komen. Maar: vóórdat de nieuwe onderhandelingen starten hebben we echt een sterkere achterban nodig. Help je mee?

Twee eigen cao's

Er is de afgelopen maanden veel gebeurd tijdens de onderhandelingen. Eén van de resultaten van dit alles is dat de werkgeversverenigingen NVB (Industriële Bakkerijen) en NBOV (Ambachtelijke Bakkerijen) los van elkaar verder gaan. We gaan daarom voor de volgende cao's met de NVB en NBOV apart om tafel.

De loonsverhogingen op een rij

• Per 1-12-2023: 6% erbij,
  • Per 1-6-2024: 5% erbij,
  • Per 1-1-2025: 2,75% erbij.

Een totale verhoging van 13,75% over 21 maanden, dat komt neer op een loonsverhoging van 7,86% op jaarbasis.

Naast de loonsverhogingen is afgesproken om per 1-1-2024 de eerste trede in het loongebouw te schrappen. Hetzelfde gebeurt weer per 1-1-2025, dan wordt de huidige trede 2 geschrapt. Hiermee wordt voornamelijk het startsalaris hoger binnen de ambachtelijke bakkerijen.

Goede afspraken komen niet vanzelf

Op dit moment staan we als vakbond relatief sterk binnen de Industriële Bakkerijen, wat terug is te zien in het cao-resultaat voor Industriële Bakkers. Op meerdere plekken in het land zijn bakkers in actie gekomen. Daarnaast hebben meer dan 1.000 bakkers de petitie ondertekend.  Door het samenwerken met onze leden hebben we betere loonafspraken kunnen maken. Dat neemt niet weg dat we binnen de Ambachtelijke Bakkerijen nog steeds een stuk minder sterk staan ten opzichte van de Industriële Bakkerijen.

Samen sterker: word lid!

Aangezien er nu twee eigen cao's zijn afgesproken, is het nu nog belangrijker dat zoveel mogelijk ambachtelijke bakkers meedoen: hoe meer van jullie collega’s zich aansluiten, hoe sterker we straks staan tijdens de onderhandelingen!

Doe mee! Word lid van de FNV en maak gebruik van de actie de eerste 4 maanden 25 euro.

Word lid

Hoe nu verder

De werkgevers gaan de nieuwe lonen zoals bovenstaand verwerken en uitbetalen. Daarnaast gaan de vakbonden met de NBOV werken aan de definitieve cao-tekst. Inhoudelijk zal er verder niks veranderen aan de cao.

Daarna zijn we nog niet klaar. De vakbond is niet alleen actief tijdens cao-onderhandelingen. De komende tijd gaan we hard aan de slag om de vakbondsmacht ook binnen Ambachtelijke Bakkerijen te versterken. Alleen als medewerkers georganiseerd zijn kunnen ze samen veranderingen teweegbrengen.Dus: ben je nog geen lid? Word dat dan alsnog. Samen staan we sterk!

Nodig je collega uit

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Maak je collega daarom ook lid van de FNV! Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Collega uitnodigen

Contact

Wil je meer informatie of wil je meedenken en meedoen? Neem dan contact op met één van de FNV-consulenten Bakkersbedrijven: Veronica Welman of Nathan Hak.