Unilever: loonsverhoging in nieuwe cao is ongewenst

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 29 oktober 2020

Unilever vindt een structurele loonsverhoging ongewenst en reageert veelal terughoudend op cao-voorstellen die voor FNV belangrijk zijn. Dat is de voornaamste uitkomst van het tweede cao-overleg op 22 oktober 2020.

Hoe gaat het nu écht met Unilever?

Oók op 22 oktober maakte Unilever de kwartaalcijfers bekend. Deze werden in de media en door analisten ronduit positief ontvangen. ‘Unilever is een rots in de branding in deze woelige coronatijden’, aldus een analist. In het cao-overleg schetst Unilever echter een veel somberder plaatje, waarin onzekerheid over de toekomst en de wens tot kostenbesparing centraal staat. FNV vindt een nieuwe cao Unilever zonder structurele loonsverhoging onbestaanbaar.

Waar wil Unilever (mogelijk) afspraken over maken?

Unilever heeft in het overleg gereageerd op de voorstellen van vakbonden. Unilever staat positief tegenover het voorstel om afspraken te maken over eerder stoppen met werken voor zware beroepen, zoals in het landelijke pensioenakkoord is afgesproken. Daarnaast is er de bereidheid om enkele bestaande cao-afspraken te continueren.

Waar wil Unilever (liefst) géén afspraken over maken?

Unilever voelt echter weinig voor de meeste andere cao-voorstellen van FNV. Zo is er geen bereidheid om de bestaande 80-90-100-regeling voor 60-plussers aantrekkelijker te maken, of om een structurele vergoeding voor thuiswerken af te spreken. De Vegetarische Slager onder de cao Unilever brengen is onbespreekbaar, omdat de kosten daarvan te hoog zijn. Deze nieuwe aanwinst van Unilever moet het nu doen met de veel goedkopere cao Gemaksvoeding.

Unilever wil méér flex en minder kosten voor de ijsfabriek

Unilever vindt de flex-afspraken die begin 2020 gemaakt zijn voor de ijsfabriek in Hellendoorn nu alweer onvoldoende. Unilever wil lagere kosten, meer flexibiliteit en nog sneller kunnen reageren. Destijds is afgesproken dat de afspraken eind 2020 geëvalueerd worden. FNV vindt dat dat éérst moet gebeuren, door een externe partij. Bij de evaluatie is draagvlak onder medewerkers voor FNV heel belangrijk.

Wat wil Unilever nog meer?

Unilever wil de pensioenlasten verlagen. Dat kan door een andere berekeningsmethode, door het verlagen van het opbouwpercentage en/of een versobering van het partnerpensioen. Daarnaast wil Unilever onder meer de huidige beoordelings-en beloningssystematiek meer afhankelijk maken van te behalen targets, de beoordeling van de medewerker én van het beschikbare budget (dat door Unilever wordt vastgesteld).

Volgende cao-overleg op 10 november

Op 10 november wordt het cao-overleg vervolgd. Het is voor FNV noodzakelijk dat Unilever dan, méér dan nu het geval is, bereid is om stappen te zetten op voorstellen die voor FNV belangrijk zijn, waaronder uiteraard een loonsverhoging.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.