Nieuw verbeterd resultaat cao NS

Leden mogen binnenkort stemmen

Door Redactie 29 maart 2024

Na toch weer twee dagen onderhandelen zijn we vandaag tot aanvullende afspraken gekomen voor een nieuwe cao NS. Het is ons niet gelukt om op alle gewenste onderwerpen een verbetering af te spreken, maar we denken dat deze verbeteringen zullen leiden tot een breder draagvlak onder onze leden en alle werknemers bij NS.

Cao nieuws verbeterde afspraken

Wat zijn de resultaten:

Zware beroepen

Wij zijn blij dat ons voorstel om hierover een puntensysteem af te spreken, door alle cao-partijen is overgenomen. Hier hebben we concrete afspraken gemaakt hoe we komen tot het benoemen van zware beroepen/functies. Er komt een model dat punten toekent aan functies per verzwarende omstandigheid. Afhankelijk van het aantal punten dat aan een functie wordt toegewezen is een functie meer of minder zwaar. Het toekennen van het aantal punten wordt gedaan op basis van functiekenmerken. Dit wordt samen door vakbondskaderleden, -bestuurders en NS gedaan. Bij functiekenmerken kun je denken aan: onregelmatig of dubbel onregelmatig werken, tillen, bukken, ongezonde roosters, lawaai enz. Uiteraard worden per dienstjaar bij NS waarin je punten voor de verzwarende omstandigheden hebt opgebouwd, meegeteld.

Inkomen

• De E-treden worden per 1 januari 2024 met 1% verhoogd.
  • De E-treden worden per 1 januari 2025 met 1% verhoogd.
  • Een eenmalige bruto retentiebonus van € 1500 voor werknemers tot en met taakgroep 59, naar rato van je contracturen. Deze wordt aan de werknemers die aan de voorwaarden uit het onderhandelingsresultaat voldoen, vanaf 2025 uitgekeerd.
  • Een eenmalige bruto uitkering voor werknemers vanaf taakgroep 60 van € 700. Deze wordt in januari 2025 uitgekeerd.
  • Looptijd blijft 14 maanden (van 1 januari 2024 tot 1 maart 2025).

Maaltijdvergoeding

Hier hebben we voor diverse werknemers toch weer een verbetering afgesproken. Alhoewel er altijd weer uitzonderingen te vinden zullen zijn, hebben we nu geregeld dat iedereen of via de pauze pas zijn maaltijd kan regelen of een gepaste vergoeding ontvangt als dit niet mogelijk is. Sla voor de verduidelijking het onderhandelingsresultaat erop na.

Garantieregeling verlies ORT

Hier hebben we afgesproken dat wanneer er sprake is van verlies van ORT door bijvoorbeeld minder of geen werk meer in de nacht, de ORT-vergoeding voor 5 jaar bevroren wordt.

De huidige TVI-regeling blijft nu op 95%, maar de terughaalgrens vervalt.

Binnenkort kan je stemmen

Onze leden mogen binnenkort over de gemaakte afspraken stemmen. De cao-commissie is van mening dat in combinatie met de afspraken uit het onderhandelingsresultaat van 9 januari we een goed resultaat hebben bereikt. Zoals gebruikelijk leggen we ook dit onderhandelingsresultaat neutraal aan jullie voor.

Het volledige onderhandelingsresultaat zullen we je zo snel mogelijk toesturen. Dan ontvangen onze leden ook de link naar het digitale stembiljet.

Samen voor een goede cao NS

Een goede cao komt er niet vanzelf, maar is te danken aan een sterke vakbond. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is niet alleen nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst.

Of maak je collega lid