Ruime meerderheid FNV Spoor-leden stemt voor verbeterd resultaat cao NS

Verbeterd draagvlak voor nieuwe cao

Door Redactie 19 april 2024

Zoals bekend zijn we in de nacht van Witte Donderdag 28 maart en Goede Vrijdag 29 maart tot een hernieuwd en verbeterd cao-resultaat gekomen. Vanaf donderdag 4 april tot en met donderdag 18 april konden onze leden hierover hun stem uitbrengen. Wat is de uitslag van de stemming?

Cao-akkoord

De uitslag

75% heeft voor gestemd, 23% heeft tegen gestemd en 2% heeft zich van stemming onthouden. Daarmee kunnen wij vaststellen dat er onder de FNV Spoor-leden een stevig verbeterd draagvlak voor de nieuwe cao bestaat. Wat ons betreft kunnen we nu de cao ondertekenen. Uiteraard wachten we op de uitslagen van de andere bonden. Die worden in de loop van volgende week verwacht.

De boodschap van vooral de tegenstemmers is duidelijk en ontgaat ons zeker niet. Dit resultaat - zelfs met het verbeterde draagvlak - doet niets af aan het feit dat op tal van onze voorstellen niet alles is bereikt waarvoor we ons inzetten. We zullen het volgende cao-seizoen dus wederom flink aan de bak moeten.

De highlights

• De lonen stijgen vanaf 1 januari 2024 gemiddeld met 6,6%. Maar minimaal met € 240 per maand.
  • Reiskostenvergoeding wordt verbeterd.
  • Er komt een eerlijk puntensysteem om binnen NS alle zware beroepen vast te stellen. Klik hier voor meer informatie daarover.
  • Wie vanaf 2024 in dienst is en ten minste twaalf maanden werkzaam is geweest, ontvangt een retentiebonus van € 1.500 (tot en met salarisgroep 59) of  € 700 (vanaf salarisgroep 60).
  • Vrijstelling nachtarbeid: uiterlijk 2027 heeft elke werknemer het recht om vanaf 63 jaar vrijgesteld te worden van nachtarbeid. Diverse andere groepen kunnen al eerder en op jongere leeftijd vrijgesteld worden. De komende cao-onderhandelingen blijven wij ons hard maken de leeftijdsgrens voor iedereen gelijk te krijgen.
  • Uitzendkrachten komen na achttien maanden in vaste dienst.
  • Enkele zaken die voor parttimers nadelig uitpakten, zijn gelijk getrokken.
  • De bonus/malus-dagen bij ziekte worden afgeschaft.
  • De bestaande loongaranties worden verbeterd.
  • Voor sommige groepen werknemers komt er eindelijk een maaltijdvergoeding.
  • Verlenging van werkgelegenheidsgarantie en sociaal plan tot 1 januari 2028.
  • Ondersteuning bij menstruatie- en/of menopauzeklachten en gratis menstruatieproducten.
  • De looptijd is van 1 januari 2024 tot 1 maart 2025 (veertien maanden).

Klik hier voor het volledige onderhandelingsresultaat, de nieuwe loongebouwen en het overzicht van verschillen tussen het resultaat van 9 januari en dat van 29 maart.

Samen staan we sterker: word lid

Een goede cao ontstaat niet vanzelf, daar is een sterke vakbond voor nodig. De kracht van de FNV komt uit onze leden. Hoe meer van de NS-collega’s zich bij ons aansluiten, hoe groter onze invloed.

Word lid

Of nodig je collega(‘s) uit om ook lid te worden van de FNV en verdien een tientje.

De cao-commissie bedankt de leden voor hun vertrouwen.