Maandag grote actie op bouwplaats Nijmegen voor blijvende en betere zwaarwerkregeling

150 bouwvakkers, pruiken, baarden, rollators en looprekken

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 11 april 2024

Op steeds meer bouwplaatsen komen bouwvakkers in actie voor een goede zwaarwerkregeling. Zo’n 150 werknemers in de bouw laten zich maandag in Nijmegen zien en horen voor het verlengen en verbeteren van de zogeheten RVU (Regeling Vervroegd Uittreden), die regelt dat mensen met zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken.

FNV: Weer actie bouwvakkers

De actie is om 12.30 uur bij de Riet van de Alebeekstraat en het Dick Boerrigterplein, in de nieuwe stadswijk Hart van de Waalsprong, tegenover de bouwplaats van bouwbedrijf Hendriks.

Een permanente regeling is keihard nodig

Peter van der Put, bestuurder FNV Bouwen en Wonen: ‘Een permanente zwaarwerkregeling is keihard nodig voor een heleboel bouwvakkers. Zij zijn vaak al op jonge leeftijd begonnen in de bouw en willen straks niet met een rollator nog naar hun werk gaan. Iedereen met zwaar werk verdient de kans om eerder te stoppen met werken, ook later nog.’

Tot drie jaar eerder stoppen

In het noorden van Nijmegen verrijst Hart van de Waalsprong, een nieuwe stadswijk waar zo’n acht bouwbedrijven werken aan honderden woningen en een winkelgebied met horeca. Net als op bouwplaatsen in de rest van het land willen de mensen die hier werken dat zij ook na 2025 tot drie jaar eerder kunnen stoppen met werken als zij zwaar werk doen. De gesprekken hierover met werkgeverskoepel VNO/NCW zijn echter geklapt.

Overheid moet regeling aantrekkelijker maken

De FNV vindt ook dat de overheid het voor bouwbedrijven aantrekkelijker moet maken om mee te doen aan de zwaarwerkregeling. Werkgevers mogen nu maar een maximumbedrag per maand uitkeren. Het boetevrije bedrag moet omhoog, zodat meer bedrijven meer mensen eerder laten uittreden. Verder wil de vakbond dat aan de cao-tafel bepaald wordt wat zwaar werk is.

Acties in het hele land

Maandag is er een kleinere actie op een bouwplaats in Muiden. Eerder deze week kwamen zo’n 120 bouwvakkers al samen in Den Haag. De afgelopen weken is ook actie gevoerd op bouwplaatsen in Kaatsheuvel, Schijf, Maastricht, Heerhugowaard en Loppersum.

Meer informatie

Ga voor meer informatie over de actie, de zwaarwerkregeling en de verhalen van werknemers met een zwaar beroep naar: fnv.nl/zwaarwerk

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.