Oproep aan China: laat alle arbeidsrechtenactivisten vrij

Door Redactie 20 maart 2019

De Hong Kong Confederation of Trade Unions (HKCTU) en Globalization Monitor (GM) eisen van de Chinese regering dat alle arbeidsrechtenactivisten die vastzitten wegens het uitoefenen van hun fundamentele rechten op vrijheid van vereniging en meningsuiting worden vrijgelaten. Ze voeren een internationale online LabourStart-campagne om dit gedaan te krijgen.

Foto: LabourStart

Werknemers in China zijn al lang verstoken van hun vrijheid van vereniging en het recht om onafhankelijke vakbonden te organiseren, stellen de organisaties. Volgens de Arbeidswetten in China heeft de All-China Federation of Trade Unions (ACFTU), die feitelijk een verlengstuk van de Communistische Partij is, de wettelijke bevoegdheid om over alle vakbonden te regeren. Ook over de  vakbonden die door werknemers zelf zijn opgericht. Zo worden juridisch goedgekeurde vakbonden zelden onafhankelijk en in overeenstemming met de belangen van de werknemers georganiseerd. Werknemers worden daardoor gedwongen worden zich facultatief, onder elkaar te organiseren tijdens zaken van arbeidsconflicten en grieven.

‘De sociale orde verstoren’

In de zomer van 2018 werden werknemers van Jasic Technology, een fabriek die lasapparatuur produceert in Zuid-China, door het bedrijf ontslagen wegens het organiseren van hun eigen vakbond. Ze werden later strafrechtelijk vastgehouden door overheidsfunctionarissen op beschuldiging van ‘het verzamelen van een menigte om de sociale orde te storen’. Nog steeds zijn meer dan 40 van deze mensen gedetineerd, met inbegrip van werknemersvertegenwoordigers, studentenondersteuners, medewerkers van het gemeenschapscentrum en ngo-personeel.

Flagrante schendingen van arbeidsrechten

In januari 2019 werd een aantal arbeidsrechtenverdedigers van verschillende ngo’s ook gearresteerd. ‘Het is duidelijk dat de Chinese regering op brede schaal arbeidsactivisten onderdrukt die hun fundamentele rechten uitoefenen op vrijheid van vereniging en meningsuiting. Dergelijke willekeurige opsluitingen zijn flagrante schendingen van arbeidsrechten’, aldus HKCTU en GM in een verklaring.

ILO-grondbeginselen in acht nemen

De HKCTU en GM eisen dan ook dat de Chinese regering de aanklachten tegen alle werknemers, arbeidsactivisten en hun aanhangers die strafrechtelijk worden vastgehouden wegens het uitoefenen van hun fundamentele rechten op vrijheid van vereniging laat vallen. De regering dient de repressie tegen alle arbeidersrechtenactivisten en onafhankelijke vakbondsactiviteiten te beƫindigen en ervoor te zorgen dat haar wetten de ILO-grondbeginselen van vrijheid van vereniging in acht nemen.