Opbrengst decemberactie 2022

Veel dank voor jouw donatie voor de decemberactie. De actie heeft in totaal € 30.000,- opgeleverd!

Door Redactie 13 september 2023

In de decemberactie 2022 vroegen we ondersteuning voor onze vakbondscollega’s in Ethiopië. De burgeroorlog in de regio Tigray veroorzaakte vele slachtoffers, vluchtelingen en hongersnood. De oorlog werd gevolgd door massale vernietiging en plundering van openbare en particuliere bezittingen. Ook in veel vakbondskantoren werden de meubels en computers gestolen of vernietigd. Waardoor vakbonden nauwelijks konden functioneren.

Tien Ethiopische vakbonden kunnen hun kantoor weer openen

De totale opbrengst van de actie was € 26.517 en Mondiaal FNV heeft het bedrag aangevuld tot 30.000,-- Met het bedrag kon voor tien vakbonden weer een vakbondskantoor ingericht worden, met bureaus, tafels, stoelen, computers en printers. De coördinatie hiervan was in handen van Mondiaal FNV-partner Confederation of Ethiopian Trade unions (CETU).

Van het bedrag werd gekocht:

• 12 draaistoelen met rugleuning
  • 11 Medium bureautafels
  • 11 printers
  • 11 computers
  • 1 bureautafel
  • 1 kantoorplank
  •  9  stoelen

Een commissie werd opgericht met leden uit de vakbonden in de regio om zo neutraal en eerlijk mogelijk de verdeling van het aangekochte kantoorinventaris te coördineren.

Voor de uitreiking ervan werd een speciale ceremonie georganiseerd met aanwezigheid van de sociale partners, betrokken regionale overheidsfunctionarissen, vertegenwoordigers van vrouwen- en jongerenverenigingen en de media.

Dank voor internationale solidariteit

Dankzij jouw steun kunnen de vakbonden in Ethiopië nu hun werk weer doen: het bijstaan van leden. Ze zijn blij met de internationale solidariteit en dat de FNV ‘in moeilijke tijden aan de kant van de werkers staat’.