Eerste vakbond LGTBIQ+ in Zuid-Azië opgericht

Door Redactie 15 november 2022

Op 4 november is de eerste vakbond speciaal voor mensen die deel uit maken van de LGTBIQ+ community in Sri Lanka opgericht. De vakbond wordt ondersteund door het door Mondiaal FNV gefinancierde South Asian Gender Platform en door de lokale vakbond NUSS.

Een beetje ongemakkelijk staat de Sri Lankaanse Tanya achter het katheder en kijkt de zaal rond, waar 25 mensen verwachtingsvol kijken. Tanya’s verhaal is schrijnend: “Na 20 keer ontslagen te zijn besloot ik dat er iets moest veranderen. Het was niet mijn keus om 20 keer van baan te veranderen, maar ik werd zo erg gediscrimineerd omdat ik ervoor koos voortaan als lid van de LGTBIQ+community door het leven te gaan, dat werken onmogelijk werd.”

Strijd LGBTIQ+ community en problemen op het werk

Tanya sloot zich aan bij de vele LGTBIQ+ groepen die er in Sri Lanka bestaan, waar ze het verhaal en de pijn kon delen. Al deze groepen vechten voor de rechten van leden van de LGBTIQ+ community. Maar geen van de groepen linkt deze strijd met problemen op het werk. Ondersteund door de vakbond NUSS en in het kader van het door Mondiaal FNV gefinancierde South Asian Gender Platform besloot ze 2 jaar geleden haar lotgenoten te organiseren en een vakbond speciaal voor hen op te richten.

Oprichting vakbond speciaal moment

Op  4 november 2022, zijn wereldwijde Mondiaal FNV collega’s Prabhu Rajendran, Wilma Roos en Annemieke van der Leij getuige van een heel speciaal moment. Een vakbond speciaal voor transgenders in Sri Lanka wordt officieel opgericht, de eerste vakbond voor deze groep in Sri Lanka, maar ook in heel zuid Azië! De leiders worden gekozen, de eerste stappen gezet om een naam te kiezen, een logo te ontwerpen en de  vakbondsregistratie formulieren in te vullen.

Palitha Atukorale, de voorzitter van NUSS, en Paba Deshapriya, de coördinator, vertellen dat het proces om hier te komen niet makkelijk was: “De LGTBIQ+ community is er zo aan gewend om hun identiteit en hun ‘zijn’ te verbergen, dat samenwerken in een vakbond veel van hen vraagt”

Internationale arbeidsorganisatie zorgt voor bewustwording

In 2019 nam de internationale arbeidsorganisatie ILO conventie 190 aan, gericht op het bestrijden van geweld en intimidatie in de werkplaats. Deze conventie blijkt een belangrijk instrument te zijn in de oprichting van deze vakbond. De conventie besteedt nadrukkelijk aandacht aan het feit dat  alle groepen in de samenleving, ook leden van de LGTBIQ+ communitiy,  te maken hebben met geweld en intimidatie in hun werk. Informatie-uitwisseling rond het ontstaan van conventie 190 in 2019 heeft daarom geleid tot meer bewustwording over dit specifieke thema. Maar ook hopen Tanya en de medevakbondsleden dat de overheid in het ratificatieproces van conventie 190 de registratie van hun vakbond positief zal beoordelen. De internationale aandacht voor dit thema zien ze als een grote steun in de rug.

Meer leden -> meer vakbondsmacht -> gelijke rechten op het werk

Eenmaal geregistreerd, is de volgende uitdaging om meer leden te werven voor meer draagvlak en vakbondsmacht. Zodat de overheid niet alleen  conventie 190 ratificeert, maar ook de nationale wetgeving aanpast en de werkgevers wijst op hun verantwoordelijkheid. Zodat Tanya niet opnieuw van baan moet veranderen en dit initiatief in Sri Lanka een voorbeeld kan zijn voor heel Zuid Azië.

Dit artikel is een jaarverhaal van het jaarverslag 2022. Ga naar het jaarverslag 2022 >