Duurzame vooruitgang in toeleveringsketens kledingindustrie

Redactie
Door Redactie 22 december 2020

In 2016 startte het Strategisch Partnerschap voor transformatie van de kledingindustrie, een samenwerking tussen Fair Wear Foundation, Mondiaal FNV en CNV Internationaal met het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ons doel? De arbeidsomstandigheden in toeleveringsketens voor kleding verbeteren en daarmee een gezonde en levensvatbare industrie bewerkstelligen.

De activiteiten vonden plaats in zeven landen in Zuid- en Zuidoost-Azië en Oost-Afrika. In de afgelopen vijf jaar heeft ons partnerschap arbeiders, vakbonden, fabrieksmanagement en merken bij elkaar gebracht om de toeleveringsketen voor kleding geleidelijk te transformeren.

Binnen de activiteiten om beleid te verbeteren lag de focus op drie thematische gebieden: ‘sociale dialoog’ (SD), ‘leefbaar loon’ (LW) en ‘gender-gerelateerd geweld’ (GBV). De samenwerking heeft belangrijke resultaten opgeleverd: versterkte lobby- en advocacy-capaciteiten, een grotere betrokkenheid bij het beïnvloeden van activiteiten van de partnerorganisaties en het ondersteunen van veelbelovende veranderingen in wetten, beleid en praktijken.

We boekten vooruitgang in het opbouwen van vertrouwen en dialoog

Sociale dialoog is de hoeksteen van duurzame ontwikkeling: werkgevers, werknemers en overheden profiteren van een constructieve dialoog over sociaaleconomische kwesties en gezonde arbeidsverhoudingen. In het partnerschap werkten we onder meer aan:

De verbetering van sociale dialoog in Cambodja;

  • De registratie van 126 CBA’s in Myanmar (2017-2019);
  • De aanpassing van wetgeving in Bangladesh, waardoor het makkelijker is een nieuwe vakbond te registreren.

We werkten samen met de merken om lonen te verhogen

Leefbaar loon is een mensenrecht. Iedereen zou een loon moeten ontvangen dat in zijn of haar basisbehoeften voorziet en waar werknemers hun gezin van kunnen onderhouden. Het loon dat werknemers in de kledingindustrie ontvangen is verre van leefbaar. Om dit te verbeteren ondersteunt het partnerschap lokale organisaties en werden tools en richtlijnen ontwikkeld:

  • Met de Wage Ladder kunnen lonen die in fabrieken worden betaald vergeleken worden met een reeks benchmarks;
  • Met lokale partners werkte het partnerschap aan beleid voor minimum loon in Bangladesh, Myanmar, Vietnam en Cambodja.

We maakten ons hard tegen gender-gerelateerd geweld


Gender based violence free zone in Indonesië

Gender-gerelateerd geweld is een wereldwijd probleem, waar in veel bedrijfstakken te weinig over gerapporteerd wordt. Omdat bijna 80 procent van de arbeiders in kledingfabrieken vrouw is, stond dit probleem hoog op de agenda van het partnerschap om aan te pakken:

  • Succesvolle lobby voor het aannemen van ILO Conventie 190 (Verdrag inzake geweld en intimidatie); 
  • De realisatie van Gender Network Platforms in Bangladesh en Indonesië.

We maakten consumenten bewust van duurzame kleding

Samen met de bij Fair Wear aangesloten merken deelden we het verhaal achter onze kleding, leerden we mensen over onze unieke supply chain-benadering en moedigden we consumenten aan om bewust te winkelen. Via presentaties op events, tijdens workshops en campagnes gaven we consumenten en andere doelgroepen tips om bewust hun winkelgedrag te veranderen. Mondiaal FNV en CNV Internationaal konden zich richten op de 1,25 miljoen leden van hun vakbonden.

Ready, get set… STITCH!

We zijn trots op wat we de afgelopen vijf jaar hebben bereikt, samen met onze partners, betrokken doelgroepen en andere actieve organisaties. We hebben een lange weg afgelegd bij het opzetten van de bouwstenen die nodig zijn om te bereiken wat dit partnerschap beoogt te doen. Covid-19 gaf ons een waarschuwing over de kwetsbaarheid binnen de sector. Soms was het hartverscheurend om te horen over fabriekssluitingen, hoe werknemers werden behandeld en hoe merken worstelden om rond te komen.

De pandemie vormt ongetwijfeld een bedreiging voor de duurzaamheid van een deel van het harde, waardevolle werk dat door ons en onze toegewijde partners is verricht. Aan de andere kant heeft de pandemie de veerkracht binnen het strategische partnerschap aangetoond, net als de kwetsbaarheid van deze sector en het gevoel van urgentie om prioriteit te geven aan de veranderingen die we willen zien. Er zijn bemoedigende verhalen waarin partnerorganisaties erin zijn geslaagd om massaal ontslag te voorkomen of de lock-down-compensatie voor werknemers te verhogen via sociale dialoog.

We kijken uit naar de volgende fase van strategisch partnerschap ‘STITCH’ (Sustainable Textile Initiative: Together for Change) en verwelkomen CDI, Cividep en ETI. Samen met de zes partners, ondersteund door het Ministerie van Buitenlandse Zaken, zijn we klaar om een ​​stap verder te gaan en ons werk naar een duurzame kledingindustrie voort te zetten. We streven ernaar om alle verschillende belanghebbenden te betrekken bij de keten en samen te werken aan een industrie waarin de rechten van werknemers worden gerespecteerd.

Juist onze verschillen maken het partnerschap sterk. Door samen te werken ontstaat ​​synergie, hebben we meer bereik en vooral: impact. Het stelt ons in staat om ketenverantwoordelijkheid de komende jaren nog steviger op de agenda te zetten.

Fair Wear Foundation

Mondiaal FNV

CNV Internationaal

Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)

De activiteiten dragen bij aan de volgende SDG's:

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.