Wat is een vaststellings-overeenkomst (VSO)?

Wil jouw werkgever je contract beëindigen via een vaststellingsovereenkomst? Teken dan nooit direct. Doe je dat wel? Dan kun je een WW-uitkering, pensioenopbouw en andere rechten prijsgeven. We kunnen ons goed voorstellen dat je meer wil weten over deze overeenkomst en hoe je dit proces goed doorloopt zodat je geen nadeel ondervindt. Bekijk de video over do’s en don’ts bij tekenen voor ontslag.

Bekijk video

De vaststellingsovereenkomst

Een vaststellingsovereenkomst wordt opgemaakt als jij en je werkgever besluiten je contract te beëindigen. Deze overeenkomst geeft aan dat jullie het beiden eens zijn met dit besluit. Maar dat betekent niet dat jij verplicht bent hiermee akkoord te gaan. In de meeste gevallen is er ruimte om over de voorwaarden van een vaststellingsovereenkomst te onderhandelen.

Wanneer je werkgever van plan is je te ontslaan, kan hij je een vaststellingsovereenkomst aanbieden. Hij doet in dit geval een voorstel van ontslag, waar je dus niet meteen mee akkoord hoeft te gaan. Het opstellen en tekenen van een vaststellingsovereenkomst voorkomt vaak een ontslagprocedure bij een kantonrechter.

Je kunt een vaststellingsovereenkomst zien als een contract waarin jij en je werkgever met wederzijds goedvinden uit elkaar gaan. Omdat een vaststellingsovereenkomst gaat over het beëindigen van een contract, wordt het ook wel een beëindigingsovereenkomst genoemd. Deze beëindigingsovereenkomst bevat naast de voorwaarden voor het beëindigen van het contract:

• Dat het ontslag gebeurt op initiatief van de werkgever.
  • De reden achter het besluit van je werkgever om je de VSO aan te bieden.
  • De opzegtermijn, ontslagvergoeding en (indien van toepassing: een concurrentiebeding).
  • Dat het geen ontslag op staande voet is.
  • Uitbetaling van vakantiedagen, vakantiegeld, eindejaarsuitkering en mogelijke vrijstelling van werk.
  • Bedenktijd van veertien dagen.

Loop de overeenkomst na met een jurist

Er is vaak ruimte om over deze voorwaarden te onderhandelen. Ga nooit zelf in onderhandeling, maar schakel altijd juridische hulp in. Vaststellingsovereenkomsten zijn voor niet-juristen zeer lastig te begrijpen. Teken je zonder juridische bijstand, dan is de kans groot dat je jezelf benadeelt. Je kunt bijvoorbeeld een WW-uitkering pensioenopbouw mislopen. Ben je FNV-lid? Dan sta je niet alleen. Bel ons, dan helpt een ervaren jurist je van het begin tot het einde zodat jij krijgt waar je recht op hebt. Dankzij onze juridische hulp weet je zeker dat je recht houdt op je WW-uitkering (als je hier recht op hebt) bij het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst.

Natuurlijk kan je ook zelf het initiatief nemen voor het beëindigen van je werkrelatie. Neem in dit geval van tevoren contact met ons op voor juridische hulp. Op deze manier adviseren wij jou hoe jij jouw onderhandelingspositie het sterkst kan houden. Ga in geen geval aan de slag met een vaststellingsovereenkomstvoorbeeld die je online kunt vinden.

Vaststellingsovereenkomst en ziekte

Ben je ziek? Dan heb je ontslagbescherming vanwege het opzegverbod tijdens ziekte. Daarom is het meestal nadelig om akkoord te gaan met een vaststellingsovereenkomst. Als je ziek bent, kom je niet in aanmerking voor een WW-uitkering. Dat komt omdat je niet kan voldoen aan de sollicitatieplicht en niet beschikbaar bent voor werk. Je hebt vaak ook geen recht op een Ziektewetuitkering omdat je werkgever verplicht is de eerste twee jaar van je ziekte het loon door te betalen.

Ga in gesprek met je werkgever

Achterhaal altijd de reden van het ontslagvoorstel van je werkgever. Ga daarom in gesprek met je werkgever en vraag hem deze reden door te geven. Hierin kan je hem ook vragen de reden te onderbouwen. Dit biedt duidelijkheid en perspectief in de onderhandelingen.

Controleer de vaststellingsovereenkomst

Na het achterhalen van de reden en de mogelijke onderbouwing hiervan, raden we je aan om de overeenkomst goed door te nemen. Controleer altijd met juridische hulp of je akkoord bent met deze afspraken. Zo niet, noteer deze dan voor het onderhandelingsproces. Lees hier meer over afspraken voor je ontslag.

Ben je samen met je jurist tot de conclusie gekomen dat de vaststellingsovereenkomst in jouw voordeel werkt? Onderteken dan pas als deze volledig is gecheckt. FNV adviseert om nooit zomaar iets te ondertekenen.

Vaststellingsovereenkomst vergoeding

In de vaststellingsovereenkomst kun je ook afspraken maken over een ontslagvergoeding. Dit is geen wettelijke transitievergoeding. Je bent vrij om samen met de werkgever de hoogte ervan te bepalen. Meestal is deze minimaal gelijk aan de transitievergoeding die de werkgever zou moeten betalen bij een ontslag via de rechter of UWV.

Na het tekenen heb je 14 dagen om je te bedenken. Dat moet in je overeenkomst staan. Staat dit daar niet in? Dan is je bedenktijd zelfs 21 dagen.

Ondersteuning bij een vaststellingsovereenkomst

We hopen dat we het proces rondom een vaststellingsovereenkomst duidelijker hebben gemaakt voor je. Heb je toch nog vragen? Bekijk dan onze video met do's en don'ts bij het tekenen voor ontslag en meer over de vaststellingsovereenkomst. Heb je meer hulp nodig? Dan denken we graag met je mee. Onze juristen staan voor je klaar om je vaststellingsovereenkomst te controleren. Wil je ook vertrouwen op hulp? Word ook FNV-lid zodat je gebruik kunt maken van onze juridische bijstand.

Bekijk video over do's en don'ts vaststellingsovereenkomst

In deze film geeft Iris antwoord op vragen als:

• Wat is een vaststellingsovereenkomst?
  • Hoe zorg je dat je WW-uitkering niet in gevaar komt?
  • Welke afspraken staan er in een vaststellingsovereenkomst?
  • Wat als je je bedenkt?

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.