Ontslag en vakantiedagen

Vakantiedagen uitbetalen of opnemen?

Je hebt je baan opgezegd of bent ontslagen. Wat betekent dit voor je vakantiedagen? Moet je vakantiedagen opnemen of uitbetalen bij ontslag? We vertellen je hier hoe het zit met ontslag, vakantiedagen en waar je recht op hebt.

Download de voorbeeldbrief verzoek eindafrekening

Vakantiedagen uitbetalen bij ontslag

Je mag je niet opgenomen vakantiedagen laten uitbetalen, of je nu een tijdelijk of vast contract hebt. Als je ervoor kiest om je resterende vakantiedagen te laten uitbetalen, heb je een financieel extraatje na ontslag. Eén vakantiedag is één dag loon waard, inclusief vakantiegeld en andere vaste onderdelen van je loon. Het nadeel van vakantiedagen uitbetalen bij ontslag is dat de Belastingdienst dit laat vallen onder het hogere belastingtarief. Net als bij vakantiegeld, een dertiende maand en bonussen. Laat je jouw vakantiedagen uitbetalen, dan betaal je daar dus meer belasting over dan over je normale salaris.

Vakantiedagen opnemen bij ontslag

Vanwege de hoge belasting op vakantiedagen uitbetalen bij ontslag, kiezen veel mensen ervoor om hun overgebleven vakantiedagen op te nemen. Het voordeel daarvan is dat je eerder kunt stoppen met werken dan de officiële datum waarop je arbeidsovereenkomst eindigt. Ook betaal je het reguliere belastingtarief, dat je ook over je loon betaalt, over de vakantiedagen als je ze opneemt. Voor vakantiedagen opnemen bij ontslag gelden de normale verlofregels. In overleg met je werkgever spreek je af wat je doet met de resterende vakantiedagen. Je werkgever mag je aanvraag weigeren als hij daarvoor goede redenen heeft, of als je verzoek niet past binnen de normale verlofregels. Niet in alle gevallen mag je bij ontslag je vakantiedagen opnemen. Bij ontslag op staande voet of ontbinding van je arbeidscontract door de kantonrechter bijvoorbeeld, mag je geen vakantiedagen opnemen.

Vakantiedagen en ontslag: eindafrekening

Zit je dienstverband er eenmaal op, dan krijg je je laatste salaris en eventueel de uitbetaling van je niet opgenomen vakantiedagen, vakantiegeld, eventuele bonussen en openstaande declaraties. Je werkgever moet alle financiële tegoeden die je nog moet krijgen, vermelden op een eindafrekening. Daarop staan eventueel ook bedragen die jij nog moet terugbetalen, bijvoorbeeld een voorschot of een opleiding waarover jullie afspraken hebben gemaakt.

Heb je geen eindafrekening gekregen? Download dan onze voorbeeldbrief, zodat je deze alsnog krijgt van je werkgever. Je hebt hier recht op.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden