Eindafrekening bij einde dienstverband

Dit moet je weten

Ben je ontslagen of heb je zelf ontslag genomen? Aan het einde van je dienstverband moet je werkgever een eindafrekening geven. Het is belangrijk om deze goed te controleren. Maar waar moet je zoal op letten?

Financiële balans

Zodra je dienstverband eindigt, maakt je werkgever (als het goed is) de financiële balans op. Je krijgt je laatste salaris en andere zaken waar je nog recht op hebt. Denk aan vakantiedagen die nog niet zijn opgenomen, vakantiegeld en openstaande declaraties. Het kan ook voorkomen dat je iets terug moet betalen aan je werkgever, zoals een te veel ontvangen voorschot. Je werkgever hoort bij einde dienstverband een eindafrekening te maken. Vaak gaat dit goed, maar niet altijd. Soms staat niet alles in de eindafrekening, moet je te lang wachten of geeft je werkgever geen eindafrekening.

Wat moet er in de eindafrekening staan?

In de eindafrekening van je werkgever staat waar jij nog recht op hebt, maar ook wat jij eventueel nog moet betalen. In juridische termen: je tegoeden en je schulden. Je werkgever zal deze twee met elkaar verrekenen. Wat de eindafrekening voor jou precies inhoudt, hangt af van wat jullie in het arbeidsovereenkomst hebben afgesproken.

• Laatste salaris
  • Vakantiedagen die nog niet zijn opgenomen
  • Vakantietoeslag
  • Variabele beloningen zoals een bonus of provisie
  • Overuren
  • Transitievergoeding
  • Openstaande declaraties

• Opleidingskosten die je werkgever voor jou heeft gemaakt
  • Voorschotten (op salaris en/of vakantietoeslag)
  • Te veel opgenomen vakantiedagen
  • Opgelegde boetes

Wanneer krijg ik de eindafrekening?

Je krijgt je eindafrekening bij einde dienstverband. In de meeste gevallen zal dit bij de laatste salarisuitbetaling zijn, maar soms krijg je deze een maand na einde dienstverband. Voorkom dat je de eindafrekening later krijgt dan die termijn. Na twee maanden heb je namelijk geen recht meer op een aanzegvergoeding, en na drie maanden vervalt je recht op de transitievergoeding. Neem contact met ons op voor hulp, of stuur je werkgever een officieel verzoek tot eindafrekening. Download via het formulier op deze pagina onze voorbeeldbrief 'Verzoek eindafrekening'.

Eindafrekening na twee jaar ziekte

Als je twee jaar ziek bent, mag de werkgever je ontslag aanvragen bij het UWV of de kantonrechter. Met een ontslagvergunning kan hij je dienstverband vervolgens beëindigen. Je krijgt ook na twee jaar ziekte een eindafrekening. Let op dat de transitievergoeding in je eindafrekening is opgenomen.

Meer over de transitievergoeding

Eindafrekening uitzendbureau

Werk je via een uitzendbureau? Ook dan hoor je een eindafrekening te krijgen. Op de eindafrekening van het uitzendbureau staan dezelfde zaken als bij een eindafrekening van een werkgever.

Voorbeeldbrief eindafrekening

Heb je geen eindafrekening ontvangen? Stuur je werkgever dan een brief. Gebruik onze voorbeeldbrief 'Verzoek eindafrekening' die je via dit formulier kunt downloaden.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden