Solliciteren

Zo werkt dat

Een nieuwe baan zoeken kan best een uitdaging zijn. Je wilt immers een ijzersterk cv maken, een goede sollicitatiebrief schrijven én met zelfvertrouwen een sollicitatiegesprek in. Wij helpen je met succes te solliciteren.

Bekijk de video

Online presentatie

Veel werkgevers kijken tegenwoordig online wat er over iemand te vinden is. Zorg voor een up to date profiel op LinkedIn en check je social media wie je kunnen zien online. Welke informatie en foto’s heb je openbaar staan? Als je gaat solliciteren, is het verstandig om te kijken hoe professioneel je overkomt in de digitale wereld.

Cv maken

Als je gaat solliciteren, heb je natuurlijk een cv nodig. Een werkgever kijkt gemiddeld negen seconden naar het cv van een sollicitant. Zorg dus dat je in één oogopslag, bijvoorbeeld in een quote bovenaan, laat zien wat het bijzondere of unieke is aan jou. Daarnaast staan je werkervaring, opleiding(en) en relevante vaardigheden opgesomd in je cv. Laat weg wat niet relevant is voor de functie, maar laat je persoonlijkheid er wel in doorschemeren. Je cv is maximaal een A4 lang. Zorg voor een strakke, overzichtelijke opmaak van je cv.

Sollicitatiebrief schrijven

In een goede sollicitatiebrief vertel je wie je bent, wat je kunt en waarom je bij deze functie en juist dit bedrijf past. Enthousiast zijn over jezelf en jezelf onderscheiden van andere sollicitanten is waar het om draait. Lees hier meer over het schrijven van een sollicitatiebrief en voor het zien van een voorbeeld.

Op sollicitatiegesprek

Als de werkgever iets in jou ziet, zal hij je vast uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Zie het sollicitatiegesprek als een kennismaking. De werkgever is nieuwsgierig of je geschikt bent voor de functie en of je als collega goed in het team past. Voor jou is het sollicitatiegesprek dé kans om te vertellen wat jij het bedrijf en het team zoal komt brengen en vragen te stellen over het bedrijf, de sfeer en de verwachtingen over de functie. Is het eerste gesprek voor jullie beide prettig verlopen en komt er een vervolg? Dan is het arbeidsvoorwaardengesprek meestal een tweede stap. Daarin bespreken jullie bijvoorbeeld je salaris en afspraken uit de cao.

Afwijzing

Ben je na het schrijven van je sollicitatiebrief of na het sollicitatiegesprek afgewezen voor de baan? Dat kan een teleurstelling zijn en allerlei gevoelens oproepen. Als je wilt weten waarom je niet de juiste kandidaat bent en dat is jou niet gemeld, kun je vragen naar de reden van afwijzing. Zie de afwijzing als een leerervaring en geef de moed niet op. Reageer in ieder geval altijd professioneel op een afwijzing en ga niet in discussie.

Zo hengel jij dat sollicitatiegesprek binnen

Een (sollicitatie)gesprek is vaak het begin van een nieuwe baan, maar dan moet je natuurlijk wel eerst uitgenodigd worden! Hoe leg je dat eerste contact en hoe val je op een positieve manier op? In deze film geeft Anna-Roos van Loopbaan FNV het antwoord op deze vragen.

In deze film geeft Anna-Roos antwoord op vragen als:

• Wanneer reageer je op een vacature?
  • Hoe leg je contact?
  • Hoe val je op?

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden