Cao-onderhandelingen 2024 bij DB Cargo NL gestart

Een cruciale fase begint

Door Redactie 8 april 2024

Na jullie waardevolle input via enquêtes en gesprekken met onze kaderleden, hebben we officieel de cao-onderhandelingen voor 2024 ingeluid.

cao nieuws

Uitdagingen op de horizon

Elke cao-onderhandeling bij DB Cargo NL begint traditioneel met sombere vooruitzichten. Deze keer echter, staat ons een unieke uitdaging te wachten. We worden niet alleen geconfronteerd met sectorbrede druk, maar ook met Europese beleidsmaatregelen die onze situatie niet bepaald verbeteren.

Aan de vooravond van de onderhandelingen staan we voor een verwachte daling in het werkaanbod van 15%, bovenop een significante transformatie-eis vanuit Duitsland opgelegd door de EC i.v.m. staatshulp. Waarbij we worden geacht € 18,6 miljoen te besparen, deels door openstaande vacatures niet te vervullen, NOC-werkzaamheden te verplaatsen naar Duisburg en meer flexibiliteit van de buitendienstmedewerkers te verwachten door art. 41 en 43 aan te passen.

Terwijl in Duitsland een goed akkoord met vakbond GDL is bereikt, staan we in Nederland voor de uitdaging om ofwel de broekriem aan te halen, ofwel nog zwaardere maatregelen te trotseren.

Sociaal plan

De impact op onze medewerkers verdient een verzachtende aanpak middels een doeltreffend sociaal plan. We hebben de noodzaak van dit gesprek meerdere keren benadrukt bij de werkgever, maar een concrete dialoog blijft uit. Duidelijk is dat dergelijke discussies buiten de directe cao-onderhandelingen om plaats moeten vinden.

Loonvoorstel: koopkracht behouden

Het is essentieel dat onze medewerkers er niet op achteruitgaan, ongeacht de stormachtige vooruitzichten. Wij stellen een structurele loonsverhoging voor van € 271,07 per maand vanaf 1 juli 2024, met een 7% verhoging in aan loon gerelateerde vergoedingen en toeslagen. Daarnaast pleiten we voor een stijging van de decemberuitkering met 1,83% naar 8,33%, een volledig maandsalaris. Dit is geen luxe, maar een noodzaak om het koopkrachtverlies te herstellen en de inflatie van 2024 het hoofd te bieden.

Reiskosten: tijd voor duidelijkheid

De discussie rond reiskostenvergoeding sleept al te lang. Ondanks beloftes lijkt de realiteit anders. Wij staan voor een rechtvaardige oplossing, mogelijk door te stoppen met de nieuwe regeling en terugkeren naar de oude regeling of overgaan tot compenseren per kwartaal. FNV Spoor wil dan per direct dat de commissie wordt geïnstalleerd om de financiële verschillen te beoordelen cq. te compenseren.

Wat stellen wij voor?

Klik op onderstaande link om onze gedetailleerde voorstellenbrief te lezen. Van looneisen tot het oplossen van reiskosten, we hebben onze standpunten duidelijk gemaakt. Hoewel de werkgever nog aan zet is, beloven we dat meer details volgen na de volgende onderhandelingsronde op 12 april.

FNV Spoor cao-delegatie

De FNV Spoor cao-delegatie bestaat uit Carl Kraijenoord, Ed Visser, Fred van Oort, Richard Hulscher en Bert van Dasselaar.

Samen sterk, steun ons

Samen staan we sterk in deze cruciale tijden. Jullie steun is onze drijfveer.

Ben je al lid? Nodig dan je collega uit om lid te worden en verdien € 10,=.