Toch nog een cao-resultaat bij NS

Het woord is nu aan de leden

Door Redactie 9 januari 2024

Tot diep in de nacht is er onderhandeld. Het zag er de hele dag niet naar uit, maar aan het einde is het toch gelukt om tot een redelijk cao-resultaat te komen. Of dit echt acceptabel is bepalen natuurlijk jullie, onze leden. Maar onderhandelend hebben we er in onze overtuiging echt het maximale uitgehaald.

Loonsverhoging

Er is een  loonsverhoging van 4% geboden met een bodem van € 240,00. De cao loopt van 1 januari 2024 tot 1 maart 2025 (14 maanden). Iedereen krijgt dus een loonsverhoging van minimaal € 240,00. Parttimers naar rato. Het effect is dat de lagere salarisschalen er beter uitkomen. Dit zorgt voor een gemiddelde loonstijging van 6,6%. Naarmate je lager in een functiegroep zit zal dit percentage hoger uitvallen.

Nog meer verbeteringen

Behalve de loonafspraak hebben we ook op veel andere onderwerpen verbeteringen kunnen afspreken. Denk hierbij aan reiskostenvergoeding die vanaf 1 april 2024 over alle kilometers wordt toegepast, vergoeding voor maaltijd en overnachting, doorbetaalde (werk)tijd bij overnachting buiten standplaats waarvan de rust de 11 uur overschrijdt, een generieke regeling “vrijstelling oudere werknemers” vanaf 2026 voor nachtdiensten voor groepen die daar nu nog niet voor in aanmerking komen, een verhoging van het percentage naar 97% van Tegemoetkoming Vermindering Inkomen (TVI), vervallen strafdagen bij ziekte, tredeverhoging in het 2e ziektejaar, verbetering compensatie bij wachtdiensten, verbetering van de thuiswerkvergoeding en uitzendkrachten krijgen na 18 maanden een vaste aanstelling bij NS aangeboden.

Studieafspraken

Ook zijn er nog een aantal studieafspraken gemaakt. We hebben bijvoorbeeld overeenstemming over een onderzoek over het vaststellen van zware beroepen en zware omstandigheden en een onderzoek naar een toekomstbestendig loongebouw, waarin het aantal treden zal worden verminderd.

APC

Helaas hebben wij een voor jullie zeer belangrijk voorstel, namelijk de Automatische Prijscompensatie (APC) niet weten binnen te halen. Maar de verwachte inflatie voor 2024 hebben we met het loonresultaat wel weten te repareren. Ook zijn er nog steeds een aantal verschillen tussen verschillende afdelingen/functiegroepen die we liever niet hebben. Dit zijn dan weer onderwerpen voor de volgende cao.

Ledenraadpleging

In de loop van de week delen we met jullie het onderhandelingsresultaat en zullen wij jullie informeren over de ledenraadplegingsprocedure. Wanneer de meerderheid van de leden voor dit onderhandelingsresultaat stemt, zullen wij dit als akkoord ondertekenen en wordt dit doorgevoerd in de cao.

Wanneer een meerderheid van de leden tegen dit onderhandelingsresultaat stemt, sturen we een ultimatum naar NS. Als NS niet op ons ultimatum ingaat, kunnen daarna de stakingen starten.

Lees hier het onderhandelingsresultaat

Samen voor een goede cao NS

Een goede cao komt er niet vanzelf, maar is te danken aan een sterke vakbond. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is niet alleen nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst.

Word lid!

Lees meer over de cao-onderhandelingen